نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش خطر مرگ نوزاد در پی اضافه وزن مادران باردار

پژوهشگران سوئدی در مطالعات اخیر خود دریافتند که خطر مرگ جنین و مرده به دنیا آمدن نوزاد در زنانی که طی دوران حاملگی و فاصله زمانی بین دو بارداری خود با اضافه وزن رو به رو می شوند ، بسیار بیشتر از افراد بوده و این خطر همچنین نوزادان آن ها را تا یک سالگی تهدید می کند .

خطر مرده به دنیا آمدن و مرگ نوزاد در زنانی که در فاصله میان دو بار بارداری خود افزایشی به میزان بیش از چهار شاخص توده حجم بدنی (BMI)  را تجربه می کنند به میزان پنجاه درصد بیشتر از زنانی است که در حین بارداری و فاصله زمانی بین دو بارداری خود ، با اضافه وزن رو به رو نشده و چاق نمی شوند .

بر اساس این گزارش ، موسسه کارولینسکا Karolinska در شهر استکهلم که این پژوهش ها تحت نظر این مرکز در حال انجام است در بیانیه ای رسمی اعلام کرد : " خطر مرده به دنیا آمدن و مرگ نوزاد در زنانی که در فاصله میان دو بار بارداری خود افزایشی به میزان بیش از چهار شاخص توده حجم بدنی (BMI)  را تجربه می کنند به میزان پنجاه درصد بیشتر از زنانی است که در حین بارداری و فاصله زمانی بین دو بارداری خود ، با اضافه وزن رو به رو نشده و چاق نمی شوند . "

در همین رابطه پرفسور سوان کناتینگیوس Sven Cnattingius که یک متخصص اپیدمیولوژی باروری reproductive epidemiology است اعلام کرد : " از آن جائی که بسیاری از زنان در فاصله زمانی بین دو بارداری خود با اضافه وزن رو به رو می شوند ، نتایج این پژوهش ها از منظر بهداشت و سلامت عمومی بسیار با اهمیت محسوب می شود . "

گفتنی است این مطالعات به مدت دو دهه و در فاصله سال های 1992 تا 2012 ادامه داشته و طی آن بیش از 450 زن در کشور سوئد مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات ان ها ثبت شده است . بر اساس این مطالعات مشخص شد که یک زن از هر پنج نفر فرد شرکت کننده در پروژه در طول مدت مطالعه با افزایش دو شاخص توده بدنی و این میزان افزایش وزن برای بالا رفتن خطر مرگ نوزادان کفایت می کند .  شرح کامل این پژوهش ها در آخرین شماره مجله پزشکی بریتانیا  the British medical journal منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل