نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بيماري هاي قلبي علت بروز 40 درصد سکته هاي مغزي

دکتر بابک زماني اظهارداشت: اغلب داروهاي بيماران سکته مغزي به خصوص داروهايي که در بيماران حاد استفاده مي شود در حال حاضر در دسترس است و سعي مي شود که تحت پوشش بيمه باشند. اما متأسفانه هنوز پوشش بيمه اي کافي ندارند؛ از نظر داروها کمبود وجود ندارد اما چون داروها گران قيمت اند به طور کامل تحت پوشش بيمه قرار نگرفته اند.
وي با اشاره به اينکه اطلاع رساني در حوزه سلامت به خصوص در راستاي کاهش ابتلا به سکته هاي مغزي بي تأثير نبوده اظهار کرد: اما تأثيرات اطلاع رساني و اقدامات صورت گرفته درکشورهاي اروپايي و امريکايي و کاهشي که در ميزان مرگ و مير ناشي از آن در سکته هاي مغزي رخ داده به هيچ عنوان با اقدامات صورت گرفته در کشور ما قابل مقايسه نيست.
اين متخصص مغز و اعصاب بيان کرد: درمان سکته مغزي که در سه ساعت اول طلايي بسيار مهم است هماهنگي بين بخش هاي مختلف از جامعه را مي طلبد که متأسفانه تاکنون اين هماهنگي وجود نداشته اما خوشبختانه از ابتداي امسال هماهنگي هاي لازم آغاز شده که قدم هاي مثبت و روبه رشدي به شمارميرود.
زماني در ادامه افزود: رابطه بيماري هاي قلبي با سکته هاي مغزي خيلي زياد است؛ زيرا علت حدود 40 درصد سکته هاي مغزي ناشي از مشکلات و بيماري هاي قلبي است. يعني نحوه کارکرد قلب به گونه اي است که منجر به سکته مغزي مي شود. از طرفي ديگر فاکتورهاي خطري که براي سکته هاي قلبي وجود دارند براي سکته هاي مغزي هم صادق اند، به همان دليلي که فرد دچار سکته قلبي شود امکان دارد به همان دليل دچار سکته مغزي هم شود.
به گفته وي، درمان فاکتورهاي خطر براي سکته مغزي تا حدود زيادي از سکته مغزي هم جلوگيري مي کند.
رئيس انجمن سکته مغزي ايران خاطرنشان کرد: برگزاري برنامه هاي مختلف از طرف انجمن سکته مغزي و انجمن قلب ايران به طور عمده توجه دادن عموم مردم و مسئولين به اهميت در پيشگيري و درمان بيماري هاي سکته مغزي و قلبي است.
وي همچنين افزود: در مورد سکته هاي قلبي تاکنون توجهات زيادي شده و بيمارستان هاي مجهزي براي اين بيماري ها وجود دارد. در 2 تا 3 دهه اخير نسبت به پيشگيري و درمان بيماري هاي قلبي ،اقدام هاي خوبي شده است. اما متأسفانه درباره سکته مغزي و اقدامات و تجهيزاتي که براي پيشگيري و درمان اين بيماري  لازم است نسبت به سکته قلبي توجه جدي نشده و متأسفانه فاصله خيلي عميقي بين کشور ما و بخش هاي پيشرفته دنيا در پيشگيري و درمان بيماران مبتلا به سکته هاي مغزي وجود دارد که بايد خيلي سريع اصلاح شود.
زماني با اشاره به اهميت همايش ملي روزآترواسکلروز اذعان کرد:بي ترديد انجمن سکته مغزي ايران از چنين فرصت هايي براي توجه دادن عموم مردم و مسئولين و جامعه پزشکي به اهميت سکته مغزي استفاده مي کند.
به گزارش خبرگزاري آريا،سومين همايش يک روزه بررسي و ارزيابي اثرات آترواسکلروز (تصلب شرايين) بر روي عروق بدن انسان با عنوان «آترودي» با همکاري انجمن آترواسکلروز ايران، انجمن سکته مغزي ايران، انجمن اينترونشنال کارديولوژي ايران، انجمن قلب ايران و شرکت سانوفي روز 27 آذر ماه 94 در سالن زرين هتل پارسيان آزادي تهران برگزار مي گردد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل