نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخيص ضربان قلب افراد زير آوار با پهپاد ساخت دانشمند ايراني

دکتر فرخ محمدي، دانش آموخته دانشگاه استنفورد و رئيس شرکت INTELLINET، سيستم Lynx6-A را براي امدادگران و نيروهاي پليس طراحي کرده که پس از زلزله به دنبال اجساد دفن شده در زير ساختمان‌هاي تخريب شده مي‌گردد و حتي مي‌تواند مظنوناني که خود را درجايي پنهان کرده‌اند، بيابد.
اين سيستم ثبت شده حامل يک دوربين کوچک فيلم HD است به طوري که پهپاد مي‌تواند از راه دور هدايت شود.
همچنين پهپاد مذکور داراي يک حسگر بوده که مي‌تواند تغييرات در علائم الکترومغناطيسي حجم آزاد فضا را تشخيص دهد. بررسي سيگنال‌هاي الکترومغناطيسي که درون بدن انسان ايجاد مي‌شوند، مشابه روشي است که توسط شرکت Disney در توسعه يک مفهوم ساعت هوشمند استفاده شده که مي‌تواند تشخيص دهد کاربر چه چيزي را لمس مي‌کند.
به گفته دکتر محمدي، از اين فناوري مي‌توان براي تشخيص تنفس يا ضربان قلب از فواصل بسيار دور بهره برد. با فرود آوردن حسگرها در نقاط مختلف اطراف محل براي ايجاد يک شبکه، مي‌توان تغييرات در نشانه‌هاي الکترومغناطيسي فضا را که نشانگرهاي حيات هستند، تشخيص داد.
اين فناوري سپس داده‌ها را به يک نمودار تبديل مي‌کند که نشان‌دهنده فاصله يک انسان زنده از حسگر است. پردازش بيشتر نرخ‌هاي تکرار شده مي‌تواند به اپراتور در تشخيص تنفس و ضربان قلب کمک کند. وي افزود: با فرود حسگر از راه دور در چندين نقطه، مي‌توان به بهره‌وري فوق‌العاده در راه‌اندازي و زمان جست‌وجو براي تشخيص افراد به دام افتاده دست يافت.
استقرار سريع در مناطق صعب‌العبور به امدادگران و نيروهاي امداد و نجات اجازه مي‌دهد تا زندگي افراد بيشتري را در يک محيط بسيار استرس‌زا و پر سر و صدا نجات دهند که اين يک عامل است که در حسگرهاي سنتي وجود ندارد.
به گزارش آریا،بنا بر اعلام شرکت حسگرهاي INTELLINET ، ماژول مي‌تواند به تمام پهپاد‌هاي کم هزينه و کوچک متصل شود. در حال حاضر قيمت Lynx6-A هنوز اعلام نشده است اما به زودي در سطح جهاني در دسترس قرار مي‌گيرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل