نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بدهی 40 میلیارد تومانی دانشگاه تهران به استادان پژوهشگر

 'محمد رحیمیان' روز سه شنبه در نشستی مطبوعاتی اظهار داشت: با وجود این که میزان گرنت استادان دانشگاه تهران از شش میلیارد تومان در سال 93 به هشت میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته است، اما با حجم زیادی از بدهی های انباشته شده از سال های قبل روبه رو هستیم.
وی میزان اعتبارات پژوهشی دانشگاه تهران در سال گذشته را 33 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: به طور کلی، 15 درصد از کل اعتبارات دانشگاه تهران در سال 93به بخش پژوهش اختصاص یافت و حدود شش میلیارد و 400 میلیون تومان نیز درآمد اختصاصی داشتیم که در بخش پژوهش هزینه شده است.
رحیمیان به انعقاد 57 تفاهم نامه دانشگاه تهران و مراکز مختلف در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به این که اجرایی کردن تفاهم نامه ها به سادگی امکان پذیر نیست، در سال گذشته موفق به انعقاد صرفا 13 قرارداد بین المللی شدیم.

**صعود 100 پله ای دانشگاه تهران در رتبه بندی های علمی بین المللی 
وی درباره وضعیت علمی دانشگاه تهران در رتبه بندی های جهانی نیز اظهار داشت: براساس اطلاعات منتشره از سوی پایگاه علمی شانگهای، دانشگاه تهران در سال 2014 در ردیف 301 تا 400 دانشگاه های دنیا قرار داشت که در سال 2015 با ارتقای یکصد رتبه ای، به ردیف 201 تا 300 دانشگاه های جهان رسیده است.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد: به لحاظ رتبه بندی موسسه معتبر بین المللی'کیو سی' QC نیز دانشگاه تهران از ردیف 650 تا 700 دانشگاه های دنیا در سال 2014 به ردیف 550 تا 600 صعود کرده است.
وی افزایش 10 درصدی آمار مقالات علمی را از دیگر موفقیت های پژوهشی دانشگاه تهران ذکر کرد و گفت: به گزارش پایگاه اسکوپوس، تعداد مقالات علمی تولید شده در دانشگاه تهران از سه هزار عنوان در سال 92 با 10 درصد افزایش به سه هزار و 390 عنوان مقاله در سال 93 رسیده است. 
رحیمیان افزود: آمارهای پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC ) نیز نشان می دهد که تعداد مقالات تولید شده در دانشگاه تهران از دو هزار و 826 عنوان در سال 91 با 9 درصد رشد به سه هزار و 87 عنوان مقاله افزایش یافته است. 
به گفته وی، دانشگاه تهران در سال گذشته 967 قرارداد پژوهشی کاربردی منعقد کرد که از این تعداد، 275 قرارداد توسط معاونت پژوهشی، 624 قرارداد از سوی دانشکده ها، 22 قرارداد توسط مراکز و موسسات وابسته به دانشگاه و 46 قرارداد از سوی پژوهشگاه دانشگاه منعقد شده است. 
معاون پژوهشی دانشگاه تهران مجموع اعتبارات جذب شده از محل قراردادهای پژوهشی این دانشگاه طی سال گذشته را 17 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: علاوه بر این، 13 قرارداد بین المللی به ارزش بیش از شش میلیارد و 400 میلیون تومان داشتیم. 

**ثبت 140 پتنت دانشگاه تهران در سال 93 
رحیمیان در خصوص وضعیت ثبت اختراع داخلی و بین المللی دانشگاه تهران در سال گذشته نیز توضیح داد: استادان و محققان دانشگاه تهران در سال 93 حدود 140 پتنت (حق امتیاز و سند ثبت اختراع) را به نام خود به ثبت رساندند که 20 مورد آن به صورت همکار با محققان دیگر دانشگاه ها بودند و 120 پتنت متعلق به خود آنها بوده است. 
وی با بیان این که آمار پتنت های بین المللی دانشگاه تهران به 37 مورد می رسد، گفت: در سال 2014 موفق به ثبت دو پتنت بین المللی شدیم و در سال 2015 هم تاکنون چهار پتنت در سطح بین المللی به ثبت رساندیم و یکی از اصلی ترین دلایل اندک بودن پتنت های بین المللی ما، هزینه های سنگین ثبت آنها در آمریکا و اروپاست و درصورت تامین بودجه، آمار آنها قطعا افزایش چشمگیری خواهد داشت. 
معاون پژوهشی دانشگاه تهران درباره وضعیت ارتباط این دانشگاه با پایگاه های اطلاعات علمی دنیا نیز گفت: با وجود این که ارتباط برخی دانشگاه های کشور با پایگاه های علمی بین المللی به خاطر بدهی، قطع شده است اما دانشگاه تهران در این زمینه مشکلی ندارد و ارتباط ما با پایگاه های اطلاعات علمی بزرگی همچون اسکوپوس، الزویر، اشپرینگر، ویلسون آرت، نیچر و پایگاه های ایرانی مانند مگ ایران، سیلیویکا و ISC برقرار است. 
رحیمیان به مشارکت دانشگاه تهران در 15 طرح کلان ملی پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: علاوه بر این، دانشگاه تهران نقش محوری را در اجرای چهار طرح کلان ملی برعهده دارد که این طرح ها در زمینه ذخیره سازی زیرزمینی نفت و گاز، طراحی و ساخت منظومه ماهواره ای، طرح بازیافت پساب های شهری و سازو کارهای اقتصاد مقاومتی تعریف شده اند که به جز طرح کلان اقتصاد مقاومتی، دیگر طرح ها از پیشرفت خوبی برخوردارند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل