نقش انسان در نابودی منابع آب شیرین

بر اساس مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران ، سهم انسان در نابودی آب های شیرین و منابع آب شیرین دنیا ، بیش از بیست درصد بیشتر از آن چیزی است که تا کنون تخمین زده می شد . بر اساس این تحقیقات ، منابع آب شیرین در دنیا که محدود بوده و نقشی بسیار مهم در تداوم حیات روی کره زمین ایفا می کنند بر اثر عواملی همچون آبیاری ، ساخت سد و برداشت بی رویه از منابع آب های زیر زمین توسط انسان در حال نابودی هستند .

دانشمندان در مطالعات خود دریافتند به طور متوسط در طول یک سال چهار هزار و 370 کیلومتر مکعب از منابع آب شیرین دنیا از طریق تبخیر در دریاچه های پشت سدها  از بین می رود .

در این پژوهش ها ، دانشمندان نسبت به بررسی و مطالعه دقیق عوامل مختلف تاثیر گزار در نابودی منابع اب های شیرین کره زمین پرداخته و دریافتند که از بین رفتن این آب ها بر اثر عوامل مختلفی چون تبخیر و ورود آب به جو زمین  در هر سال ، میزان بسیار زیادی بوده و به طور متوسط در طول یک سال چهار هزار و 370 کیلومتر مکعب از منابع آب شیرین دنیا به این طریق از بین می رود . این میزان از آب های تبخیر شده تقریبا برابر با دو سوم آبی است که در رود آمازون که بزرکترین رود کره زمین محسوب می شود ، جاری است . به گفته کارشناسان با ساخت سد در برابر رودها و دخیره سازی آب در این منابع ، سطح آب های شیرینی که در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارند بالا رفته و به این ترتیب حجم بیشتری از این آب ها تبخیر می شوند .

شرح کامل این پژوهش در مجله علوم یا Science magazine منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .