نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یک سوم خاک دنیا تا 40 سال آینده از بین میرود

به گفته زیست‌شناسان دانشگاه شفیلد، حدود 500 سال طول می‌کشد که 2.5 سانتی‌متر تحت شرایط نرمال کشاورزی تولید شود و از بین رفتن خاک همزمان با بالارفتن تقاضا برای غذا شتاب یافته است. حفظ‌ کردن خاک سطحی ارزشمند برای تولید غذای کافی برای بیش از 9 میلیارد نفر جمعیت تا سال 2050 حیاتی است.

بنا بر اعلام پروفسور دانکن کامرون، خاک به سرعت از بین می‌رود اما جایگزین‌شدن آن میلیون‌ها سال زمان می‌برد و این نشان‌دهنده یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات جهانی برای کشاورزی است.

حفظ‌ کردن خاک سطحی ارزشمند برای تولید غذای کافی برای بیش از 9 میلیارد نفر جمعیت تا سال 2050 حیاتی است

این محقق توصیه کرد کشاورزان در پروژه کشاورزی حفاظت‌شده شرکت کنند که در نتیجه آن، ماده آلی به خاک بازگردانده می‌شود و انرژی کمتری برای تولید کودهای نیتروژن مصرف می‌شود.

در حال حاضر، کشاورزی فشرده با استفاده از کاربرد زیاد کودها، تولید محصول را حفظ کرده، این در حالی است که چنین کودهایی طی فرآیند صنعتی تولید می‌شوند که پنج درصد گاز طبیعی دنیا و دو درصد عرضه انرژی سالانه را مصرف می‌کند.

مقامات فرانسوی در پاریس طرحی را برای افزایش سطوح کربن خاک با هدف جذب دی‌اکسیدکربن از جو ارائه دادند.

این برنامه به رهبری فرانسوی‌ها و با حمایت سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد به دنبال افزایش کربن خاک تا سالانه 0.4 درصد است تا باروری خاک افزایش یافته و همزمان بتوان با گرمایش جهانی مبارزه کرد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل