کم توجهی به تجاری سازی از دلایل عقب ماندگی صنعت نرم افزاری است

آرش معبودی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، تجاری سازی، مسائل حقوقی و نیروی انسانی متخصص را سه چالش اصلی این صنعت دانست و گفت: در تلاش هستیم تا این موانع برطرف شود. 
وی شناسایی کاستی ها و اقدامات لازم برای رفع آنها را از برنامه اصلی این مجموعه اعلام کرد و افرود: هر چند در زمینه تجاری سازی صنعت نرم افزاری مشکل داریم، اما یکی از موضوعات اصلی این شورا، تقویت این موضوع است تا آن را در صنعت نرم افزاری نهادینه کنیم.
وی با اشاره به اینکه عموم تولیدات داخلی شرکت های نرم افزاری مبتنی بر نیاز بازار روز دنیا نیست، اظهار کرد: این شرکت ها فنی و تخصصی هستند و در کنار آنها لازم است مجموعه هائی قرار داشته باشند تا تجاری سازی و راه نفوذ به بازار را به نحو مطلوب انجام دهند.
معبودی، تجاری سازی و راه نفوذ به بازار را یکی از موضوعات مغفول مانده برای شرکت های نوپا در صنعت نرم افزاری اعلام کرد و گفت: شرکت های این صنعت باید مورد حمایت و پشتیبانی مناسب قرار گیرند تا بتوانند طرح ها و محصولات مناسب را براساس نیاز بازار تولید کنند.
وی بیان کرد: نیازسنجی بازار باید به نحوه مطلوب از سوی شرکت های فعال در این حوزه انجام گیرد و ما هم در این زمینه کمک می کنیم تا بخش خصوصی با تمام توان و ظرفیت بتواند ورود این حوزه شود.
دبیر شورای راهبری نرم افزارهای بومی ادامه داد: مدل های تجارت نرم افزارها در دنیا در حال تغییر است اما عموم شرکت های قدیمی ما در این زمینه به شیوه سنتی عمل می کنند.
وی بر لزوم توانمندسازی صنعت، شتاب دهی فعالیت های آن و افزایش حجم بازار این صنعت تاکید کرد و گفت: تبیین روند بازار این صنعت، تربیت نیروی انسانی متخصص، برپایی دوره های آموزشی جدید و رفع موانع و مسائل حقوقی و مقررات برای جهت دهی مناسب به بازار، از جمله اقداماتی است که برای دستیابی به این هدف مهم انجام می شود.
معبودی با اشاره به این که فضای کسب و کار و توسعه نوآوری برای شرکت های حوزه نرم افراری باید فراهم شود، گفت: در فناوری های نوظهور عموما شرکت های کوچک می توانند توسعه پیدا کنند.
وی تاکیدکرد: در دنیا شرکت های کوچک در کنار شرکت های بزرگ قرار می گیرند تا به موفقیت های بیشتری دست یابند اما این مدل ها به درستی در کشور ما اجرا نمی شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا