رودخانه های کشور احیا می شوند

سعید متصدی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: احیای رودخانه ها با همکاری سازمان ها و نهادهای مرتبط انجام می شود، اکنون استان ها در حال تدوین برنامه احیای رودخانه ها هستند.
وی افزود: در این طرح ابتدا رودخانه های با اهمیت بیشتر احیا می شوند و بعد از آن این طرح در رودخانه های با اهمیت کمتر به ترتیب اجرا می شود.
متصدی ادامه داد: حقابه محیط زیستی رودخانه ها در سال های گذشته به عنوان آخرین حقابه مطرح بود یعنی بعد از آب شرب، صنعت و کشاورزی اگر آبی باقی می ماند به رودخانه ها می رسید اما اکنون بعد از آب شرب قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: با این تغییر رویکرد امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد احیای رودخانه های کشور و پر آب شدن آنها شویم.
متصدی گفت: یکی از مسایلی که امروز نگران کننده مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی است که این میزان افزایش منجر به تولید به همان نسبت هم نمی شود، یعنی امروز 90 درصد آب تجدید پذیر کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود در حالی که راندمان آن زیر 50 درصد است که گذر از آن نیازمند اصلاح الگوی آبیاری، اصلاح بذر و کنترل تبخیر است.
وی افزود: در حال برنامه ریزی برای کاهش مصرف آب و بالا رفتن راندمان در کشاورزی هستیم که اقداماتی انجام شده است.

*** رشد 18 درصدی مصرف گاز در نیروگاه ها
متصدی گفت: بحث کاهش آلودگی هوا جزو برنامه های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است که در دو سال گذشته اقدامات موثری در این زمینه انجام شده است که اکنون شاهد بهبود هوا در کلان شهرها به ویژه تهران هستیم.
وی افزود: وضعیت هوا در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 50 تا 60 روز در شرایط بهتری بوده است، اگر توفان های گرد و غبار را که موجب آلودگی هوا می شوند از سیستم محاسبات پایشی حذف کنیم وضعیت هوا در مورد آلاینده های انسان ساز مانند منواکسید کربن، گوگرد و ازت در شرایط خوبی بوده است.
متصدی ادامه داد: در راستای حذف سوخت مازوت و مایع از نیروگاهها به عنوان یکی از مهمترین آلاینده های هوا و جایگزینی سوخت گاز، امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد 18 درصدی مصرف گاز در نیروگاه های کشور بوده ایم.
وی اظهار کرد: این رشد موجب شد مصرف مازوت به همان نسبت کاهش یابد و برابر تاثیر آن از آلودگی هوا بکاهد.
متصدی گفت: دو ماه گذشته سوخت یورو 4 در اهواز به عنوان آخرین کلان شهر کشور توزیع شد و اکنون بنزین استاندارد در تمام کلان شهرهای کشور توزیع می شود، همچنین گازوییل یورو 5 نیز در کلان شهرها توزیع می شود.

*** رشد 100 درصدی سیستم پایش آنلاین نسبت به سال 92
وی گفت: بحث پایش و اندازه گیری صنایع آلاینده زیستی یکی ازمهمترین بخش های مدیریت و حفاظت از محیط زیست است زیرا با استفاده از سیستم پایش می توان روند تخریب و حفاظت را بررسی کرد از این رو استراتژی به کار گرفته در این سیستم بسیار مهم است.
متصدی افزود:دراین راستا ایستگاه های پایش هوا در کشور توسعه یافت، تعداد ایستگاه ها از 164 در سال 92 به 186 در سال 93 افزایش یافته است ، این تعداد ایستگاه در سراسر کشور فعال است و اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت هوا را ارایه می دهند.
وی ادامه داد: در همین راستا شبکه پایش زمینی گرد و غبار به ویژه در شهرهای غربی ، شرقی، شمال غربی و جنوبی که تحت تاثیر این پدیده هستند تکمیل شده و سیستم اندازه گیری ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و 10 میکرون در آنها فعال شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گف: همچنین آلاینده های سرطانی مانند فلئورها و نیترات نیز اندازه گیری می شوند.
وی اظهار کرد: زباله سوزها هم به عنوان یک آلاینده آلودگی ناشی از سوختن زباله را به هوا تزریق می کنند که سازمان محیط زیست امکان اندازه گیری این آلاینده را نداشته است ما با وارد کردن این فناوری امروز توان اندازه گیری آلودگی خروجی زباله سوزها را دارد.
متصدی افزود: امروز سیستم های پایش آن لاین در سازمان محیط زیست نسبت به سال 92 رشد 100 درصدی داشته و توان اندازه گیری آلاینده های صنعتی و دودکش ها را هم داریم.

*** اعتماد 100 درصدی به آزمایشگاه های معتمد
متصدی گفت: یکی از مسایل مهم در سازمان محیط زیست خود اظهاری صنایع آلاینده و ساماندهی آزمایشگاه های معتمد است زیرا این جزو وظایف آزمایشگاه ها بود اما در دو سال گذشته بررسی ها نشان داد آزمایشگاه های معتمد آنطور که باید دقیق عمل نمی کنند و نتایج حاصل از آنها زیاد قابل اعتماد نیست.
وی افزود: براین اساس ضوابط و شیوه نامه های آزمایشگاه های معتمد بازنگری شد و مسایل مربوط به تست های مقایسه ای ، کنترل و تمهیدات سختگیرانه انظباطی با جدیت در قوانین جدید مطرح شد، این قوانین کاملا بازدارنده است و پیش بینی می شود با این قوانین درصد اطمینان به آزمایشگاه های معتمد بیش از 95 درصد افزایش یابد در حالی که تا پیش از این میزان اطمینان حداکثر 60 تا 70 درصد بود.
متصدی گفت: از سال 92 مجوزی برای آزمایشگاه های معتمد صادر نشد و فعالیت 15 آزمایشگاه نیز به علت تخلف متوقف شد، در قوانین جدید الزام رعایت استاندارد ملی 17025 تاکید شده است که بر این اساس مکان آزمایشگاه هم باید مورد تایید باشد، تا پیش از این برخی برای آشپرخانه مجوز آزمایشگاه معتمد دریافت کرده بودند و در آنجا کار می کردند.
وی ادامه داد: امیدواریم با ابلاغ این شیوه نامه جدید که هفته گذشته انجام شد، هم تعداد آزمایشگاه ها افزایش یابد و هم اعتماد به نتیجه عملکرد آنها بالا رود، اکنون 345 آزمایشگاه معتمد فعال در کشوروجود دارد البته 390 آزمایشگاه بود که 55 مورد به دلیل برخوردهای علمی و فنی سازمان محیط زیست تعطیل شدند.
متصدی با بیان اینکه اکنون در 31 استان کشور آزمایشگاه های معتمد فعال و دقیق وجود دارد گفت: سال گذشته بیش از 13 میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی خریداری، نصب و راه اندازی شد.
وی افزود: همچنین 29 ایستگاه پایش آنلاین رودخانه ای خریداری و بر روی رودخانه های مهم کشور نصب شد ، تا سال 92 فقط 22 ایستگاه پایش آنلاین رودخانه ای در کشور وجود داشت اما اکنون حدود 50 ایستگاه فعال است که بر روی رودخانه های کارون، کرخه، زاینده رود، سفید رود و جاجرود و رودخانه هایی که تحت تاثیر آلودگی قرار دارند نصب شده اند.
متصدی اظهار کرد: همچنین بحث شوری و کیفیت آب رودخانه کارون را در دست داریم که جزو مصوبات شورای عالی آب است ، بر این اساس در حال بررسی میزان اعتبارات مورد نیاز برای این کار هستیم و بعد از آن اقدام بر روی زاینده رود انجام می شود.

*** کاهش 12 درصد انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره نشست آب و هوا در پاریس گفت: در نشست های تخصصی COP 21 مقرر شد کشورها در زمان برگزاری این اجلاس به صورت داوطلبانه اعلام کنند تا چه میزان می توانند انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند.
وی افزود: بر این اساس سازمان محیط زیست جلسات متعددی را با سازمان ها و نهادهای مختلف برگزار کرد تا ظرفیت کاهش گازهای گلخانه ای در کشور به دست آید، نتیجه این شد که ایران قادر است بدون شرط 4درصد و با شرط 8 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد که این مساله در کمیته ملی تغییر اقلیم مطرح شد.
به گزارش ایرنا، متصدی با بیان اینکه این کاهش بر اساس روند تولید فعلی است گفت: این پیش بینی برای سال های 2015 تا 2030 است و بر این اساس اعلام کردیم که توان کاهش 12 درصدی گازهای گلخانه ای با شرط و بدون شرط را داریم که یکی از این شروط برداشتن تحریم ها است.