نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هفته سرنوشت ساز برای کنفرانس آب و هوایی پاریس آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از محل برگزاری کنفرانس آب و هوایی پاریس موسوم به «کپ 21» (COP21)، به طور رسمی تنها پنج روز به امضای توافقی که افزایش دمای زمین را به 2 درجه سانتی گراد محدود کند و از سرعت آثار مخرب آن بکاهد، زمان باقی مانده است.
«لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه که ریاست این کنفرانس را برعهده دارد، برای حصول توافق نهایی تا روز پنجشنبه، ابراز امیدواری کرده است.
پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها دیروز (یکشنبه) وزیران محیط زیست کشورهای شرکت کننده در کنفرانس پاریس را به «داشتن شجاعت برای مصالحه ای دشوار» تشویق کرد.
«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دیشب با اشاره به تصویب پیش نویس توافق کنفرانس پاریس که ثمره روزها مذاکره فشرده مذاکره کنندگان بود، گفت کنفرانس در مسیر خوبی قرار گرفته است.
وزیران محیط زیست، انرژی و امورخارجه کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس در مذاکره بر سر جزئیات پیش نویس توافق و بررسی سهم کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در تحقق اهداف تعیین شده حضور دارند.
مهمترین بخش این پیش نویس 48 صفحه ای، بیش از 150 تصمیم کارشناسی است که در زمینه های مختلفی چون سازگاری، نحوه مشارکت ملی، ساختار برنامه های اجرایی و چارچوب سیاست جهانی برای کنترل گرم شدن زمین اتخاذ شده است.
بیست و یکمین کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (CCNUCC) و یازدهمین نشست طرف های پیمان کیوتو (CMP-11) با عنوان کنفرانس آب و هوایی پاریس فعالیت خود را به طور رسمی از 30 نوامبر (9 آذر) آغاز کرد و تا 11 دسامبر (20 آذر) ادامه دارد.
این نشست بین المللی که در محل برگزاری نمایشگاه ها در «بورژه» (Bourget) در شمال پاریس برگزار شده،قرار است به توافقی بین المللی در مورد آب وهوا و قابل اجرا برای همه کشورها منجر شود.
کنفرانس آب و هوایی پاریس پس از امضای بیانیه جهانی حقوق بشر در پاریس در سال 1948 میلادی، بزرگترین کنفرانسی محسوب می شود که تاکنون در پاریس برگزار شده است.
نحوه کمک به کشورهای فقیر برای حمایت از برنامه های زیست محیطی در این کشورها از موضوعات مورد بحث در این کنفرانس بود.
مقام های فرانسه انتظار دارند از این کنفرانس بر خلاف کنفرانس 2009 کپنهاگ، نتیجه ای ملموس و توافقی الزام آور کسب کنند.
کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت محقق نشدن هدف محدود کردن افزایش دمای جهانی به 2 درجه، روند آب شدن یخ های کره زمین سرعت می گیرد و این امر بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها را در پی خواهد داشت.
دو کشور چین و آمریکا که شاهد مرگبارترین بلایای طبیعی ناشی از گرم شدن کره زمین هستند، مهمترین تولید کننده گازهای گلخانه ای و آلوده کننده هوا محسوب می شوند.
سازمان ملل از تمامی کشورهای عضو خواسته است به تصمیمات مهم مقابله با گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی تن داده و بطور جدی و قاطعانه به کاهش تولید گازهای گلخانه ای بیندیشند.
به گزارش ایرنا , کاهش تولید گازهای گلخانه ای به معنی استفاده کمتر از انرژی های فسیلی است. استفاده از نفت، زغال سنگ و حتی سوزاندن چوب با تولید این گونه گازها که عمده ترین آنها دی اکسید کربن است، در جو زمین باعث بازگشتن مجدد گرمای منعکس شده از سطح زمین به آن و در نتیجه افزایش دمای کره زمین می شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل