نسخه الکترونیکی در پیچ هماهنگی

پس از گذشت چند ماه از این مصاحبه،علمنا به سراغ ایشان رفت تا در خصوص اعلام آخرین وضعیت اجرای این طرح گفت و گویی کوتاه داشته باشد.

 جناب آقای خیری این طرح ( الکترونیکی شدن نسخ پزشکی ) به مرحله اجرا در آمد؟

پاسخ این سوال متاسفانه منفی است و هنوز اجرا نشده است و اجرای این طرح نیاز به هماهنگی های بیشتر دارد و در ادامه نیز باید در ساختارهای پزشکی، در مطب هاو… آمادگی های لازم ایجاد شود و عملا هنوز هماهنگی خاصی صورت نپذیرفته، و در حال حاضر برای داروهای بیماران خاص که بار مالی سنگینی هم به دوش می کشند و برای جلوگیری از بروز بعضی مشکلات پیرامون این داروها، مساله الکترونیکی کردن نسخ آنها نیز مطرح است.

 در خصوص فواید این طرح برای ما بگویید؟

یکی از محاسن خوب الکترونیکی شدن نسخ این است که وقتی شما نسخه ای را به داروخانه ای میبرید در کامپیوتر ابتدا بررسی می شود و تاییده اجازه دادن این دارو به شما داده می شود، بطور مثال در نسخه شخصی، یک پزشک ۲۰۰ قرص A تجویز کرده، اما رایانه داروخانه تایید نمی کند تا این دارو به شما تعلق بگیرد چرا که می گوید این بیمار در دو ماه پیش نیز این دارو را گرفته و در عرض این مدت که مثلا باید روزانه دو قرص مصرف میکرده پس باید هنوز دارو را در اختیار داشته باشد و هنوز داروهای خود را به طور کامل مصرف نکرده و مصرف بیش از اندازه آن عوارض خطرناکی دارد.

خب با توجه به مفید بودن اجرا شدن این طرح چرا اجرای آن را سرعت نمی بخشند تا حتی به نوعی پایشی هم بر روی پزشکان صورت پذیرد تا بیهوده آنتی بیوتیک و… که این روزها فروان هم در نسخ دیده می شود تجویز نکنند؟
متاسفانه در این خصوص باید بگویم خیلی چراها هست؛ و متاسفانه همه آنها هم بدون پاسخ مانده ولی من فکر می کنم تدریجا این کار صورت بپذیرد و البته تبعات مثبت فراوانی رو هم بعد از اجرایی شدن این طرح شاهد خواهیم بود.

 آیا این آمادگی از سمت پزشکان ما نیست یا داروخانه ها یا… ؟
این مساله احتیاج دارد که از طریق وزارت بهداشت و درمان برنامه ای ارائه بشه و از پزشکان اجرای این طرح رو خواستار بشه که البته زمانبر نیز خواهد بود اما در بخش داروخانه های ما این آمادگی بصورت کامل وجود دارد که این طرح رو اجرا کنند. و اینکه چرا انجام نمیشود من در جایگاهی نیستم که به این سوال پاسخ بدهم و بهتر است این سوال را از مسئولین وزارت بهداشت داشته باشید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا