دکتر مجتبی زارعی در سمینار برنامه پزشک پژوهشگر با تاکید بر این که این طرح در سایر کشورها اجرا و به لحاظ تاثیر آن در تولید علم و پیشرفت دانشگاهها بررسی شده است، افزود: این طرح به پزشکی آکادمیک اهمیتی مضاعف میدهد.
وی پزشک پژوهشگر را فردی دانست که 50 درصد وقت خود را به فعالیتهای آکادمیک مانند آموزش ، تحقیقات، اکتشافات و اختراعات اختصاص میدهد و اظهار داشت: از این رو حمایت از افراد باید بر اساس یک برنامه منسجم صورت گیرد.
زارعی ادامه داد: پزشکان پژوهشگر در رهبری علم پزشکی دنیا، نگارش دستورالعملهای درمانی و دارویی، قضاوت بر روی طرحهای تحقیقاتی و جذب بودجههای تحقیقاتی، نقش موثری دارند.
دبیر شورای راهبردی برنامه پزشک پژوهشگر با تاکید بر این که در ایران جایگاه پزشکی آکادمیک مشخص نیست، گفت: برای اصلاح این وضعیت، اقدام به اجرای طرح پزشک پژوهشگر شد که انتخاب افراد این طرح بر اساس کسب 90 درصد حداقل نمره رشته محل و 5 امتیاز تحقیقاتی بوده است.
وی با اشاره به فرآیند انتخاب پزشکان پژوهشگر اضافه کرد: پس از تایید مدارک افراد منتخب در دبیرخانه، مدارک آنها در کمیته پذیرش پزشک پژوهشگر دانشگاه میزبان مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت با تایید مدارک افراد به عنوان پزشک پژوهشگر انتخاب میشوند.
به گفته زارعی آموزش رهبران رشتههای علوم پزشکی و دندانپزشکی آینده کشور و آموزش متخصصان محقق که توان حل مسائل بومی کشور را دارند از فواید طرح پزشک پژوهشگر است. وی با بیان این که این طرح دارای شورای راهبری است، خاطرنشان کرد: این شورا متشکل از نمایندگان بنیاد ملی نخبگان و معاونان آموزشی و تحقیقات وزارت بهداشت است.
دبیر شورای راهبردی طرح پزشک پژوهشگر با تاکید بر این که این طرح از دی ماه سال 92 آغاز شد، یادآور شد: اولین فراخوان این طرح در سال گذشته بوده است و دومین فراخوان این طرح نیز در حال انجام است.
No tags for this post.