نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جايزه مصطفی(ص) ملاک واقع گرايانه اي برای تجليل از دانشمندان برتر است

زهره طبیب زاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شوراي اسلامي، درباره اهمیت برگزاري جایزه مصطفی(ص) افزود: در حال حاضر در سطح بین المللی جوایز زیادی در زمینه‌های مختلف در حوزه هاي غيرعلمي، فرهنگی و حتی سیاسی اهدا مي شود. از جمله جايزه نوبل كه بر پايه مسائل و مناسبات سیاسی شکل می گیرد و اهداف خاصي را هم دنبال می کند. براي مثال در سطح بین المللی از نتانیاهو و عناصر سردمدار و جلادان یهودی گرفته تا روسای ظالمی که دست شان مستقیم و غیرمستقیم به خون بی گناهان آغشته است، جوایزي را دریافت كرده يا كانديد می شوند.

وی ادامه داد: صرف نظر از بحث های علمی و تخصصی در شاخه های مختلف علوم مهندسی، پزشکی، علوم پایه و انسانی که سازوکار جداگانه ای دارند بايد جوایزي تخصصی برای آنها در نظر گرفته شود.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي همچنين تصریح کرد: اين موضوع نشان مي دهد عمدتا جوایز، رویکرد تخصصی و عدالت خواهانه اي ندارد. اما بايد جریان بی طرفي در حوزه بین المللی وجود داشته باشد که ملاک آن صرفا حق گرايي باشد. چراکه در عرصه تخصصی و علمی در حوزه هاي علوم تجربي، فنی-مهندسی و مسائل اقتصادی و سیاسی که در آن رشته ها نیز صاحبان تخصص وجود دارند، صرف نظر از سرسپردگی سیاسی و مورد تایید استکبار جهانی می‌توان با ملاک های واقع گرایانه از دانشمنداني که در جهت ارتقای علم بشری، عدالت طلبی در دنیا و گسترش فریاد آزادی خواهی مردم قدم برداشته اند، تجلیل کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر جایزه مصطفی(ص) در سطح بین المللی به خوبي شناخته شود و به عنوان نشاني معتبر در حوزه علم و فناوري جا بيافتد، اقدام مثبتي صورت گرفته است و جایگزین مناسبی برای جایزه هایی است که انتخاب هايي با سويه هاي سياسي دارند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل