نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از پرتاب رهیاب لیسا تا آماده‌باش برای شکار فضاپیمای سیگنوس

این هفته مروری بر رویدادهای مختلف در عرصه فضا و نجوم خواهیم داشت؛ نخست نگاهی به پایگاه‌های فضایی کیپ کاناورال و گویان در آمریکای جنوبی داریم. جایی که دو پرتاب مهم صورت می گیرد. همچنین به فعالیّت مهندسان در مرکز فضایی لنگلی ناسا در زمینه فنّاوری های فضاپیمای اوریون می‌پردازیم. همچنین نگاهی به آماده‌باش بازوی روباتیک ایستگاه برای شکار جدیدش داریم و در نهایت به زحل و قمر اسرارآمیز آن انسلادوس سفر می‌کنیم.

آماده برای پرتاب
در حالی که فضانوردان مشغول اجرای آزمایش های مختلف در ایستگاه فضایی بین المللی هستند، فضاپیمای باری سیگنوس در مرکز پرتاب ۴۱ کیپ کاناورال آماده پرتاب می‌شود. این فضاپیما حاوی آذوقه و مواد الزامی برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی و سایر تجهیزات علمی و آزمایشی است. این فضاپیما طبق برنامه‌ریزی باید صبح پنجشنبه ۱۲ آذر توسط پرتابگر اطلس ۵ پرتاب می‌شد که این پرتاب به دلیل وضعیت نامناسب جوی به شنبه ۱۴ آذر موکول شد.

رهیاب لیسا به فضا پرتاب شد
همزمان با فیزیکدانان و کیهان شناسان که در حال کار بر روی تئوری ها و بررسی اطلاعات مختلف هستند، آژانس فضایی اروپا پنجشنبه فضاپیمای رهیاب لیسا را توسط پرتابگر وگا از پایگاه فضایی گویان در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب کرد تا ماموریت این سازمان را برای رمزگشایی اسرار امواج گرانشی کلید بزند. این کاوشگر قادر به آزمایش فنّاوری های الزامی برای مشاهده ی امواج گرانشی خواهد بود. محققان می توانند با استفاده از امواج گرانشی بازتاب شده از بیگ بنگ و رویداد های پس از آن به بررسی گذشته کیهان بپردازند. این پرتاب موفقیت آمیز در دو هفته ی آینده  با شش مانور به بالاترین نقطه مداری خود می رسد.

اوریون در مسیر توسعه
فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی همچنان در حال اجرای آزمایش های مختلف و پرواز های بلند مدت به منظور آمادگی و بررسی شرایط انسان در فضا هستند. در همین حال مهندسان در زمین بر روی فنّاوری هایی کار می کنند که قرار است انسان را تا مرز هایی فراتر از این ایستگاه ببرد. فضاپیمای اوریون که پیشرفته ترین کپسول فضایی توسعه یافته توسط ناسا خواهد بود مرزهای تحقیقات فضایی را تغییر خواهد داد. در این تصویر دانشمندان در حال استفاده از یک عروسک برای بررسی شرایط فضانوردان در زمان بازگشت به زمین در حرارت و سرعت فرق العاده بالا هستند. نسخه‌های پیشرفته‌تر اوریون که قرار است به ماه، مریخ و یا به یک سیارک برود و این سفر چالش هایی نو به همراه خواهد داشت؛ چالش هایی همانند اینکه چگونه می توان شرایطی ایجاد کرد که در آن انسان می تواند به سلامت حرارت و سرعت فوق العاده به همراه شدید ترین تکان ها را در حال بازگشت به زمین را تحمّل کند.

آماده‌باش برای شکار
با این که فضانوردان نقش کلیدی در اجرای ماموریّت های فضایی دارند اجرای بسیاری از این ماموریت ها بدون وجود روبات ها بسیار سخت تر می شد. از نمونه های روبات های استفاده شده در ایستگاه فضایی بین المللی می توان به بازو رباتیک کانادا اشاره کرد که دست قدرتمند این ایستگاه است. همچنین فضانوردان از این بازوها برای اجرای آزمایش های مختلف در ایستگاه فضایی بین المللی نیز استفاده می کنند. تصویری که در بالا مشاهده می کنید بازوی رباتیک کانادا ۲ است که برای دریافت و انتقال فضاپیمای سیگنوس به حالت آماده‌باش در آمده است.

در گرداگرد زحل
به گزارش علمنا،در آن سوی منظومه شمسی، انسلادوس و حلقه های زحل ما را در حیرت فرو برده اند. در حالی که ماده عمده در انسلادوس و این حلقه ها آب است، این دو از خود ویژگی های کاملا متفاوتی نشان می دهند. ذرات حلقه های زحل بسیار کوچک هستند و چون قابلیت دریافت گرما ندارند از لحاظ زمین شناسی مرده حساب می شوند؛ امّا در انسلادوس آب عامل گرمایش داخل این قمر است که از نتایج آن، یخ‌فشان‌های معروف قطبی آن است. یافته های جدید کاوشگر کاسینی گویای آن است که این قمر زحل اقیانوسی از آب مایع زیر سطح خود دارد. این یافته های موجب شده تا توجّه دانشمندان بسیاری به سوی این جرم شگفت انگیز جلب شود. کاسینی ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا در مدار زحل است که به بررسی شگفتی های این سیاره و اقمارش می پردازد. این تصویر در فاصله یک میلیون کیلومتری از انسلادوس توسّط کاسینی گرفته شده  است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل