گردش مجازی افراد معلول در خانه

دانشمندان به دفعات برای ایجاد ساختارهایی که بتوان به کمک آنها به افراد فاقد قابلیت های حرکتی برای تجربه حضور فیزیکی سیار در محیط کمک کرد اقدام کرده اند. با این وجود در بیش تر موارد طرح های ارائه شده فاقد توانایی های لازم برای ایجاد یک تجربه حقیقی جهت انجام این کار بوده اند.

در آخرین تلاش برای ساخت چنین ساختاری، دانشمندان موفق به ساخت یک روبات ویژه شده اند که می تواند با استفاده از یک لپ تاپ در محیط خانه به گشت و گذار پرداخته و تصاویر برداشت شده از محیط را به صورت مستقیم به فرد فاقد توانایی حرکت انتقال بدهد.

این روبات که توسط دانشمندان سوییسی ساخته شده است در حقیقت یک ساختار کنترل از راه دور است که به کمک امواج ذهنی و بدون نیاز به فعالیت فیزیکی توسط فرد کنترل کننده به کار گرفته می شود. این روبات شامل یک پایه حرکتی دایره ای شکل است که دارای قابلیت حرکت در جهت های مختلف است که بر روی آن یک عدد لپ تاپ و یک دوربین ویژه نصب شده است.

با قرار گرفتن یک سیستم ویژه حسگر بر روی سر فرد ناتوان می توان از طریق امواج ذهنی او ماشین مربوطه را کنترل کرده و به نقاط مختلف خانه هدایت کرد. لپ تاپ یاد شده نیز تصاویر چهره فرد کنترل کننده را به صورت آنلاین برای افراد حاضر در مقابل دستگاه به نمایش می گذارد. شایان ذکر است که این دستگاه هنوز به مرحله عرضه به بازار نرسیده است و شاید سال ها برای تولید انبوه این دستگاه به زمان نیاز باشد. البته گفته می شود که در طول ده روز آینده می توان آماده آزمایش میدانی این دستگاه بود.

مترجم: آناهیتا عیوض خانی