نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اخراج ۴۰ شرکت دانش بنیان از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

محمدجعفر صدیقی دامغانی امروز در نشستی خبری با بیان اینکه برنامه‌های جدیدی در پارک علم وفناوری دانشگاه تهران در دستور کار داریم، گفت: اکنون در مرحله تنظیم برنامه ششم با تمرکز بر روی دانشگاه کارآفرین هستیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید بتواند دانشجو را طوری تربیت کند که توانایی کسب و کار را داشته باشد، افزود: دیگر دوره تربیت دانشجو و آماده کردن آن برای انجام کار در محیط اقتصادی گذشته است و کفایت نمی کند، بنابراین باید دانشجویان را توانمند در حوزه کسب و کار بار بیاوریم.

صدیقی دامغانی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه مشخص شده که ۵ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت، اظهار داشت: بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارتخانه ها برای ایجاد هر شغل برای یک نفر به میزان اعتباری بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری احتیاج دارد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عنوان کرد: اگر دولت برای این موضوع بودجه صرف کند می تواند برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها اشتغال ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت هایی که در مراکز رشد دانشگاه ها شکل می گیرند، می توانند در سال سوم فعالیت خود برای شش نفر اشتغال ایجاد کنند. همچنین ۵ سال بعد از ایجاد شرکت های دانش بنیان به میزان متوسط برای ۱۰ نفر اشتغال زایی می شود.

صدیقی دامغانی گفت: اگر بتوانیم کاری کنیم که هر دانشگاهی یک دهم از فارغ التحصیلان خود را (یعنی ۱۰ برابر نرم جهانی) به ایجاد شرکت و کسب و کار مجبور کند، اشتغال زایی می شود. هدف ما در این پارک این است که ۳ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه را مجاب به ایجاد شرکت های دانش بنیان قبل از فارغ التحصیلی کنیم.

دبیر برنامه ششم توسعه وزارت علوم با بیان اینکه شش برنامه عملیاتی در پارک علم وفناوری دانشگاه تهران تدوین کرده ایم، افزود: برنامه های عملیاتی برای دانشجویان از دوره لیسانس آغاز و تا مقطع فوق لیسانس ادامه دارد تا در این راستا بتوانیم دانشجویان را درگیر کسب و کار کنیم و این موضوع تنها برای دانشجویان علاقه مند به کسب و کار محقق می شود.

وی با اشاره به برنامه های پارک علم و فناوری تهران گفت: اولین برنامه، برنامه «جوانه» است که بدین واسطه به ایجاد کسب و کارهای دانشجویی که الزاما دانش بنیان نباشند، کمک می شود. این برنامه در قالب حمایت از پایان نامه و برای مقطع لیسانس در نظر گرفته شده تا دانشجو یاد بگیرد چگونه یک کسب و کار را راه اندازی کند.

حمایت از ۷۵ پایان نامه بازارگرا

صدیقی دامغانی ادامه داد: برنامه «شکوفایی ۱و۲ » دومین و سومین برنامه پارک است که بیشتر بر روی دانشجویانی که توانایی تبدیل ایده به محصول را دارند، اجرا می شود. این برنامه امسال اجرایی شده و تا کنون از ۷۵ پایان نامه که بازارگرا بودند حمایت شده است.

وی ادامه داد: بنا داریم با برطرف شدن بودجه ها این تعداد حمایت را به ۲۰۰ پایان نامه برسانیم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به مراحل بعدی برنامه این پارک ادامه داد: مرحله «رشد یک و دو»، مرحله ایجاد شرکت دانش بنیان است تا دانشجویان از مراحل اولیه تشکیل شرکت دانش بنیان بگذرند و به مرحله تولید محصول برسند.

افزایش آمار ماندگاری شرکت های دانش بنیان

صدیقی دامغانی افزود: اکنون آمار ماندگاری شرکت ها در عرض سه سال ۱۰ درصد است یعنی از ۱۰۰ شرکت در این مدت ۱۰ شرکت باقی می ماند و ما بنا داریم که آمار ماندگاری شرکت ها را به ۵۰ درصد برسانیم.

صدیقی با بیان اینکه اکنون در مرحله توسعه هستیم گفت: منتظریم ببینیم بودجه ای برای پارک تعریف می شود یا خیر. اگر این تامین بودجه محقق نشود، روند برنامه هایمان کند یا متوقف می شود.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در خصوص برنامه ششم توسعه با بیان اینکه افق مثبتی در این حوزه نمی بینم، عنوان کرد: از سوی سازمان مدیریت برنامه ریزی بخشنامه ای ابلاغ شده که امسال سهم دولت در اعتبارات پژوهش به یک درصد تولید ناخالص داخلی برسد، اما تاکنون همان روش قبلی دنبال شده است. این بدان معنا است که اعتبارات پژوهشی محقق نمی شود. همچنین اگر اعتبارات پژوهشی در ردیف های دیگر دیده شود، اعتبارات دیگر محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه انتظار داریم دانشگاه این اعتبارات را به پارک ها اختصاص دهد، گفت: در حال حاضر ۱۲ سال است تجهیزات دانشگاهی دانشگاه تهران نوسازی نشده که باید در این موضوع نیز تدابیری اندیشیده شود. اگر ردیف های متفرق در برنامه بودجه در نظر گرفته شود، مشکلات زیادی خواهیم داشت.

دبیر برنامه ششم توسعه وزارت علوم در خصوص درخواست و پیشنهادات خود به این وزارتخانه گفت: شورای علم و فناوری مواردی برای صیانت از مصرف اعتبارات پژوهشی ارائه کردند و در شورا نیز مطرح شده تا با استفاده از اعتبارات، منابع به صورت درست مصرف شود تا به ارتقاء مصارف پژوهشی برسیم. پارک علم و فناوری این دانشگاه اولویت خود را بر روی کیفیت  کسب و کار قرار داده است.

اخراج ۴۰ شرکت دانش بنیان از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۴۰ شرکت دانش بنیان از این پارک اخراج شده اند، اظهار داشت: به دلیل اینکه بعد از ارزیابی ها مشخص شد، برخی شرکت های مستقر در این پارک، واحد فناور نیستند اخراجشان کردیم.

وی با اشاره به حضور شرکت های دانش بنیان این پارک در هفته پژوهش امسال گفت: ۱۲ شرکت دانش بنیانی که محصولاتشان در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد در هفته پژوهش امسال شرکت خواهند داشت.

به گزارش مهر، وی به ایجاد چهار پارک علم و فناوری در استانبول ترکیه طی یک دهه گذشته اشاره کرد و گفت: به یکی از این پارک ها برای دوره پنج ساله، حدود یک میلیارد دلار اعتبار اختصاص داده شده که ۷۰۰ میلیون دلار آن برای ایجاد زیرساخت و بیش از ۲۴۰ میلیون دلار نیز برای اعتبارات پژوهشی و گرنت در نظر گرفته شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل