نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای تجاری

در این راستا، پردازش داده‌های کسب و کار گذشته و کشف روابط پیچیده حاکم بر آنها، امکان پیش‌بینی بهتری از رفتار و تعاملات تجاری را به شرکت‌ها خواهد داد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری بخش فناوریهای همگرا(Enbics)؛ در سال 1997 شکست گری کاسپروف قهرمان شطرنج جهان از ابررایانه شرکت آی‌بی‌ام (IBM) نمونه بارزی از موفقیت به‌کارگیری هوش مصنوعی توسط انسان به شمار می‌رفت. اگرچه ممکن است در نگاه اول، روشهای هوش مصنوعی نظیر پردازش طبیعی گفتار، داده‌کاوی و غیره پیچیده و زمان‌بر تلقی شوند؛ اما با نگاهی جامع می‌توان نقش آن را در تفسیر انواع مختلف داده‌ها و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان‌ها بیشتر مورد توجه قرار داد.

در حال حاضر شمار زیادی از موسسات تجاری با بهره‌گیری از ابزار هوش مصنوعی، تلاش در درک و تفسیر هرچه بهتر سیستم‌های پیچیده‌ای دارند که بر رابطه کاری مدیران، مشتریان و سایر ذینفعان حاکم می‌باشد. به طور خاص در هیئت مدیره یک سازمان، ابزارهای هوش مصنوعی این امکان را می‌دهند که بتوان فعالیت‌های بخش‌های بازاریابی، تولید و سایر واحدهای شرکت را به خوبی به صورت برخط پیگیری نمود. بدین منظور ابر رایانه‌ای که شرکت آی‌بی‌ام با نام تجاری واتسون به بازار عرضه کرده‌است و فناوری‌های از این قبیل، امکان دسترسی برخط به فرایندهای تجاری و شناسایی بهترین شرایط برای ذینفعان و سرمایه‌گذاران سازمان را فراهم می‌سازد.
محاسبات علوم شناختی و پردازش طبیعی گفتار از جمله ابزارهای هوش مصنوعی می‌باشد که با کشف جزئیات و الگوهای نهفته در داده‌ها به تفسیر رفتار پیچیده کسب و کار کمک خواهند نمود. به عبارتی دیگر، هوش مصنوعی درک بهتری از حجم زیادی از اطلاعات را فراهم می‌سازد به‌گونه‌ای که تنها اطلاعات مفیدی که مرتبط با اهداف و برنامه شرکت‌ها می‌باشد از میان میزان عظیمی از داده‌ها استخراج شود. این دسته از تحلیل داده‌ها در بخش‌های متعددی از جمله فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و صنایع دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌است و جایگاه آن در صنایع مختلف روز به روز گسترش می‌یابد.
یکی از موانع بزرگی که در پیروی از خط مشی شرکت‌ها وجود دارد، نبود معیار مناسبی از موفقیت در پروژه‌هاست به گونه‌ای که ضمن تعبیر میزان فعالیت واحدها، این اطمینان را بدهد که نرخ بازگشت سرمایه مثبت می‌باشد و ذینفعان پروژه از روند کار رضایت دارند. در چنین شرایطی است که محاسبات علوم شناختی به مدیران این امکان را می‌دهد که با تعمق در حجم عظیمی از بازخوردهایی که هر لحظه در دنیای کسب و کار پدید می‌آید، بر این مشکل غلبه کنند. شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان از این‌گونه ابزارها در تصمیم‌گیری‌های تجاری خود بهره می‌برند. به عنوان مثال شرکت یو‌پی‌اس(UPS) با بهره‌گیری از هوش مصنوعی ضمن درگیر نمودن لحظه به لحظه هیئت مدیره در روند فعالیت‌ها، آن‌ها را قادر می سازد تا سهم بیشتری در بهبود تجارت با شرکت‌های دیگر داشته باشند.
با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل ارتباط بین سرمایه‌گذار، شرکتها و سایر ذینفعان در هر لحظه امکان‌پذیر بوده و نیاز به گزارش‌های سنتی که تنها در بازه‌های زمانی خاصی بروز‌‌رسانی می‌شود از بین می‌رود.

منبع : http://www.csrwire.com/blog/posts/1668-the-intersection-of-cognitive-computing-and-sustainability

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل