کشف تصادفی خانه 2 هزار ساله رومی

در پی اجرای طرح لوله کشی گاز در منطقه ویا آلفونسو لامورا Via Alfonso Lamora  در مناطق مرکزی شهر رم ، کارگرانی که به حفر زمین مشغول بودند با یک حفره بزرگ رو به رو شدند که در ابتدا گمان می رفت یک منبع فاضلاب است .

این اتاق دارای دیواره هایی است که از اندود گچ پوشانده شده و روی این گچ ها تصاویری به سبک فرسک  frescoes  یا نقاشی آبرنگی روی گچ  نقش بسته اند . باستان شناسان کشف کردند که این اتاق ، بخشی از یک اتاق باستانی از خانه ای است که در منطقه موسوم به هوتری لامیانی Horti Lamiani یا باغ لامیانی ساخته شده بود .

 بررسی های بعدی نشان داد که این حفره به یک اتاق دو هزار ساله از تمدن روم باستان تعلق دارد . در پی این کشف ، فعالیت کارکران پروژه گاز رسانی متوقف شده و تیمی از کارشناسان باستان شناس به منطقه اعزام شدند . بررسی های انجام شده توسط این افراد نشان می دهد که این اتاق دارای دیواره هایی است که از اندود گچ پوشانده شده و روی این گچ ها تصاویری به سبک فرسک  frescoes  یا نقاشی آبرنگی روی گچ  نقش بسته اند . باستان شناسان در ادامه مطالعات خود همچنین کشف کردند که این اتاق ، بخشی از یک اتاق باستانی از خانه ای است که در منطقه موسوم به هوتری لامیانی Horti Lamiani یا باغ لامیانی ساخته شده بود .

گفتنی است این باغ در ابتدا به یکی از اشراف زادگان رومی تعلق داشته و سپس به تدریج به عنوان بخشی از باغ امپراتوری تبدیل شده است . در ادامه حیات این باغ ؛ داخل آن با آثار هنری فراوانی از جمله مجسمه های متعدد و نقاشی های روی گچ تزئین شده بودند که بسیاری از این آثار در حال حاضر در موزه باستان شناسی شهر رم قرار دارند .

در همین زمینه میرلا سر لورنزی Mirella Serlorenzi از باستان شناسان این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " کشف یک اتاق در زیر خیابان های امروزی ، موضوعی نادر و منحصر به فرد محسوب می شود . البته باید اذعان داشت که در حدود 40 تا 60 درصد کشفیات باستان شناسی در شهر روم ، در حین انجام عملیات های عمرانی در داخل شهر و به ویژه جاده ها کشف می شوند . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا