محققان اصلاحات ظریفی بر روی روشهای تشکیل فلز انجام دادهاند که به آنها اجازه داد از مشکلی به نام " برگشت فنری" جلوگیری کنند.
فولاد پرقدرت بطور گستردهای در اجزای خودرو برای کمک به مقاومت آن در برابر ضربه بدون افزایش وزن بدنه به کار میرود. این فلز از مزایای بالقوه محیطی برخوردار است زیرا خودروهای سبک سوخت کمتری مصرف کرده و از این رو، انتشار گاز کمتری دارند.
مشکل اصلی در شکلگیری پرسی این ورقههای فولاد، برگشت فنری بسیار زیاد آنهاست. در این حالت، فولاد پس از فشرده یا کشیده شدن، تمایل دارد به حالت اولیه خود بازگردد.
یک مثال ساده برگشت فنری، شکاف کوچکی است که در زمان خم کردن ورقه فولاد از وسط توسط انگشتان و سپس آزادسازی آن باقی میماند.
روش جدید توانسته بهترین نتایج را از زاویه برگشت فنری ارائه دهد و این برگشت را تقریبا به صفر برساند.
به گزارش ایسنا، این یافتهها در مجله Materials Processing Technology منتشر شده است.
No tags for this post.