تعداد کاربرانی که از محتوا و خدمات مبتنی بر وب استفاده می کنند به صورت نمایی در حال رشد است. این امر باعث نیاز بیشتر به پهنای باند اینترنتی و سیستمهای میزبانی کننده محتوا شده است. در نتیجه بسیاری از وبسایت ها به تنهایی قادر به برآورده کردن این نیازمندی ها نبوده و نمی توانند خدمات خود را با کیفیت مناسب در اختیار کاربران قرار دهند.
شبکه های توزیع محتوا راه حلی برای غلبه بر این مشکلات است. شبکه های توزیع محتوا (CDN) ترکیبی از زیرساختها و مکانیزم های خاص است تا تحویل محتوا و خدمات به صورت مناسب انجام شود و کاربران کیفیت بهتری را از وب تجربه کنند. در واقع شبکه های توزیع محتوا شامل مجموعه هایی از سرورهای پراکنده شده در مناطق جغرافیایی وسیع است که حاوی نسخه های همانند شده ای از داده های مربوط به وبسایت های مشتریان هستند. توزیع جغرافیایی این سرورها این امکان را به کاربران می دهد که محتوا را از نزدیکترین سرور بازیابی کرده و کیفیت بسیار بالاتری را در دریافت محتوا تجربه کنند.
در چندین سال اخیر شبکه های توزیع محتوا پیشرفت های قابل توجهی را داشته اند و شرکتهای خصوصی و دولتی متعددی اقدام به راه اندازی شبکه های توزیع محتوای تجاری یا خصوصی کرده اند. علت این سرعت توسعه در شبکه های توزیع محتوا را می توان در مزیت های مختلف فراهم شده توسط این شبکه ها جست.
از مزیت های مختلف این شبکه ها می توان به همانندسازی انواع گونه های محتوا روی سرورهای نزدیک به کاربران، توزیع امن و اطمینان پذیر محتوا، جلوگیری از مشکلاتی نظیر ازدحام ترافیک، کاهش تاخیر دسترسی کاربران به محتوا و همچنین جلوگیری از حملاتی نظیر DDOS اشاره کرد. بر این اساس برای دستیابی به این مزیتها روز به روز استفاده از این شبکه های توزیع محتوا رایج تر شده و کسب و کارهای متنوعی در این حوزه ایجاد شده است.
در این زمینه علی اصغر انصاری معاون سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با مهر از برگزاری همایش CDN با هدف بررسی ابعاد مختلف اجرای این طرح در کشور خبر داد و گفت: راه اندازی مراکز توزیع محتوا باید از نظر اندازه و کشش بازار و نیز فعالیتها، کسب و کارها و توجیه اقتصادی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد. از سوی دیگر روشهای پیاده سازی این طرح نیز براساس واقعیتهای شبکه موجود ارتباطی کشور، باید ارزیابی شود.
وی با اشاره به اینکه در این همایش نیاز به بومی سازی محتوا در شبکه ارتباطی کشور، روشهای پیاده سازی و بومی سازی مرتبط مورد توجه قرار خواهد گرفت ادامه داد: در این همایش ذینفعانی در زنجیره ارزش CDN قرار دارند شناسایی شده تا از طریق تقویت این فعالان، بازار تولید و توزیع ترافیک و محتوای محلی و ارائه خدمات محتوا بر این بستر، تقویت شود.
معاون سازمان فناوری اطلاعات، رسیدن به اکوسیستم پهن باند در کشور را به واسطه ارائه خدمات محلی محتوا امکان پذیر عنوان کرد و گفت: به همين منظور همایش راهکارهای CDN توسط سازمان فناوری اطلاعات و با همکاری برخی از اپراتورهای ارتباطی ۶ و ۷ دی ماه امسال برگزار می شود.
انصاری با اشاره به برگزاری کارگاههای آموزشی و پنل های تخصصی در خصوص مراکز توزیع محتوا (CDN ) ادامه داد: قرار است در این همایش به صورت نمونه از دو شبکه توزیع محتوا بر بستر رایانش ابری مراکز داده رونمایی کنیم.
اطلاعات مربوط به همايش تبيين راهكارهای شبكه ای توزيع محتوا بر بستر شبكه ملی اطلاعات، در پايگاه اطلاع رسانیwww.nin-hamayesh.ir در دسترس است است.
به گزارش مهر، تبیین چالش ها و راهکارهای طراحی و پیاده سازی، تبیین راهکارهای مشارکتی دولت با ذینفعان اکوسیستم این شبکه ها، تبیین خدمات و کسب و کارهای نو ظهور، امکان سنجی زیرساختی و فنی، تبیین هزینه و سوددهی، تبیین اهمیت و راهکارهای توسعه و آموزش راه حل های موجود در ایجاد این شبکه ها از جمله محورهای این کنفرانس است.
No tags for this post.