نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عضو انجمن علوم آزمایشگاهی: تعرفه های خدمات آزمایشگاهی باید اصلاح شود

دکتر حمید مرادزاگان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: واقعی نبودن تعرفه های خدمات آزمایشگاهی و نبود تناسب آن با قیمت های تمام شده آزمایش ها، سبب کاهش کیفیت آزمایش ها شده است و این وضعیت، به سلامت مردم و نظام سلامت کشور لطمه می زند.
وی خاطرنشان کرد: به درخواست وزارت بهداشت، مجمع انجمن های علوم آزمایشگاهی متشکل از چهار انجمن پس از بررسی، قیمت های تمام شده خود را در این زمینه اعلام کرده اند و اکنون منتظر اظهارنظر وزارت بهداشت در این زمینه هستند.
این عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه نتیجه واقعی نبودن نرخ تعرفه خدمات آزمایشگاهی، بیش از همه متوجه بیماران است، گفت: لازم است میزان این تعرفه ها یک بار برای همیشه به صورت علمی و واقعی تعیین شود زیرا این تنها راهی است که می توان به صورت اساسی و ریشه ای مشکل کمبود تعرفه های خدمات آزمایشگاهی را بعد از سال ها حل کرد. 
وی گفت: در گذشته تعرفه های خدمات آزمایشگاهی به صورت سنتی تعیین می شد به این صورت که شورایی به نام شورای تعرفه گذاری که اعضای آن اغلب پزشک بودند، تعرفه های خدمات آزمایشگاهی را تعیین می کردند اما از آنجایی که آگاهی کافی و دقیقی از هزینه های آزمایشگاهی نداشتند، همواره میزان این تعرفه ها پایین تر از میزان واقعی هزینه ها بود. 
مرادزادگان افزود: به همین ترتیب، این شورا هر ساله میزان این تعرفه ها را افزایش و یا بخش هایی از آن را کاهش می داد که پس از آن انجمن های علوم آزمایشگاهی به چانه زنی با این شورا می پرداختند و در نهایت بر سر یک مبلغ توافق کرده و آن را به آزمایشگاه های کشور اعلام می کردند. 
وی ادامه داد: پس از آن، تعیین تعرفه ها را به سازمان نظام پزشکی محول کردند و به این ترتیب تاحدودی این تعرفه ها علمی تر و میزان آن به واقعیت نزدیک تر شد.اما پس از مدتی آن را از سازمان نظام پزشکی گرفتند و دولت مسوول تعیین تعرفه ها شد و به این ترتیب بار دیگر روند سنتی تعیین تعرفه ها از سرگرفته شد.
عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: بر این اساس در سال گذشته ضریب K ارزش نسبی خدمات آزمایشگاهی 20 هزار تومان تعیین شد و با اینکه میزان آن نسبت به هزینه های تست های آزمایشگاهی بسیار کمتر بود، آزمایشگاه ها با همین میزان به ارایه خدمات خود ادامه دادند. 
مرادزادگان افزود: اما در سال جاری به رغم افزایش تورم و هزینه های لوازم و تجهیزات و همچنین میزان دستمزد آزمایشگاهیان (حدود 23 درصد افزایش)، ضریب خدمات آزمایشگاهی نه تنها افزایش نیافت بلکه با سه درجه کاهش به میزان 17 هزار تومان تعیین شد. 
وی مدعی شد: بسیاری از آزمایشگاه های کوچک در اثر این کاهش شدید دچار ورشکستگی شده و به تعطیلی کشیده شده اند.
بنا به آمارها، هم اکنون ۵۶۰۰ آزمایشگاه تشخیص پزشکی در کشور فعالیت می کند و در مجموع، بیش از ۳۰ هزار نیروی انسانی در این حوزه خدمات تشخیصی، مراقبت، درمان، کنترل، پیشگیری و آموزش و پژوهش را ارایه می دهند.
به گفته مرادزادگان، اعتراض آزمایشگاهیان به تعرفه های موجود، وزارت بهداشت از انجمن های مربوطه خواسته است تا قیمت تمام شده آزمایشات تشخیصی را بررسی و آن را اعلام کنند. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل