دستاوردهای ایران در تولید علم جهان در مالزی تشریح شد

رایزن فرهنگی ایران در کوالالامپور روز پنجشنبه در دانشگاه علوم مالزی و در جمع دیپلمات های خارجی با تشریع موقعیت بالای علمی ایران در جهان و تلاش برای ارتقای بیشتر این بخش، گفت که سهم ایران از تولیدات علمی جهان از 14.0 درصد در سال 2000 به 51.1 درصد در حال حاضر رسیده و جایگاه بیستم جهان را در اختیار دارد.

 'علی اکبر ضیایی' رایزن فرهنگی ایران در کوالالامپور که در آیین هفته فرهنگی این دانشگاه و در جمع شخصیت های علمی و دیپلمات های کشورهای مختلف از جمله آلمان، پاکستان و تعداد از مقامات دولتی ایالت 'پیننگ' سخن می گفت، مجموعه دانش بشررا شامل سه بخش علوم تجربی، علون اجتماعی و علوم انسانی و هنر دانست.
وی با تشریح موقعیت و سهم جمهوری اسلامی ایران در این سه بخش به ویژه در تولید علم، گفت در سال گذشته رقیب ایران در تولید علم در منطقه ترکیه بود که با سهم 67.1 درصدی در تولید علم در رتبه هفدهم جهان قرار داشت.
وی گفت که دانشمندان و محققان ایرانی تلاش دارند با افزایش تولیدات علمی رتبه کشور را ارتقاء بخشند، اما در طول چهار سال اخیر و از سال 2011 تا سال گذشته میلادی رتیه ایران همچنان بیستم دنیا ثابت باقی مانده است.
رایزن فرهنگی ایران دلیل توقف رشد سالانه اسناد علمی کشور در جهان را عدم رشد بودجه های پژوهشی دانشگاه ها با توجه به گرانی های ناشی از تورم و تحریم، ایران هراسی های نابحق کشورهای غربی و اعمال تحریم های ظالمانه بیگانه دانست.
به گفته وی، در سال 2014 میلادی، در مجموع 29 هزار و 471 سند علمی به آدرس ایران در مؤسسه تامسون رویترز نمایه شده است که از این میان، تعداد اسناد علمی در حوزه علوم 29 هزار و 91، در حوزه علوم اجتماعی یکهزار و 829 و در حوزه علوم انسانی و هنر 117 سند علمی بوده است.
به این ترتیب، 99 درصد اسناد علمی تولیدی ایران در سال 2014 میلادی مربوط به حوزه علوم است. علوم مهندسی با 6.21 درصد اسناد، شیمی با 4.15 درصد اسناد، مواد با 4.9 درصد اسناد، فیزیک با 3.9 درصد اسناد، ریاضیات با 5.5 درصد اسناد و علوم رایانه با 5.4 درصد اسناد، پرسندسازترین موضوعات ایران بودند.
ضیایی گفت که یک سند علمی می تواند می تواند به صورت یک مقاله تحقیقاتی، مقاله مروری، مقاله کامل ارائه شده در کنفرانس بین المللی، خلاصه مقاله ارائه شده، مقاله کوتاه (نامه، مکاتبه، یادداشت)، تصحیح، مرور کتاب، خبر علمی، نوشته سردبیر یا دبیر نشریه، زندگینامه علمی و یک فصل از یک کتاب باشد که در یک نشریه یا کتاب دوره ای بین المللی منتشر شده باشد.
وی در ادامه گفت: اگر امروز برای رشد اسناد علمی کشور برنامه ریزی و اقدام کنیم، باید نتیجه آن را از دو سال بعد دنبال کنیم. علاوه بر این آمارها باید مرتب به روزرسانی شوند. چون مؤسسه ای مثل تامسون رویترز هفته ای یک بار آمارها را بروز می کند.
رایزن فرهنگی ایران با اشاره به مشارکت نویسندگان و دانشجویان خوش ذوق و با استعداد ایرانی در تهیه مقالات در دانشگاه های خارجی از جمله مالزی، گفت: افزایش مشارکت نویسندگان در تولید یک سند علمی باعث افزایش کیفیت سند علمی شده و در نتیجه هم زودتر برای انتشار توسط نشریات علمی پذیرش می شوند و هم تعداد ارجاعات را به سند علمی افزایش می دهد. 
وی گفت: نکته قابل توجه همکاری علمی ایران با مالزی و دیگر کشورها در اسناد عملی است که به صورت مشترک منتشر شده است. مالزی به دلیل تحصیل دانشجویان فعال ایرانی در سال های اخیر و مشارکت آنان در ارائه مقالات با اساتید و همکاران خود در دانشگاه های مالزی رتبه دوم را جداول کسب کرده اند. کانادا، آلمان و انگلستان، چهار شریک علمی بعدی ایران در همین سال بوده اند.
وی در پایان گفت که کسب مرجعیت علمی و فناوری دنیا آنچنانکه در سند سیاست های کلان علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران نیز بیان شده نیازمند جهاد مستمر علمی است. به همین دلیل در برنامه ریزی برای بهبود هر چه بهتر وضعیت موجود علاوه بر توجه به کمیت و کیفیت تولید علم، راهبرد مدیریت و هدایت آن در جهت تبدیل به فناوری و نوآوری و رفع نیازهای کشور با توجه به آمایش سرزمین و نوآوری باید محوریت یابد.
به گزارش ایرنا، در غرفه ایران در مراسم هفته فرهنگی دانشگاه علوم مالزی در ایالت 'پیننگ' تصاویر زیبایی از تاریخ و تمدن ایران اسلامی، کتاب های مصور، صنایع دستی، غذاهای سنتی و شیرین های ایرانی به نمایش گذاشته شده بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا