هدفمندسازی ارائه خدمات به نخبگان

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری در نشست سراسری رئیسان بنیادهای استانی بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به این که دولت‌ها نباید پاروزن برنامه‌ها باشند، گفت: با توجه به این که در دوران گذشته دولت‌ها پاروزن برنامه‌ها بوده‌اند و سکان‌داری نمی‌کرده‌اند، در حالی که ما تلاش می‌کنیم مجموعه‌های زیر نظر معاونت علمی به جای پارو زدن به سکان داری بپردازند.

 

به گفته وی، متاسفانه فرهنگ اقتصاد نفتی همچنان در کشور یکه تازی می‌کند و این موضوع کشور را فلج کرده است.

 

ستاری با اشاره به ضرورت اجرای اقتصاد دانش بنیان در کشور بیان کرد: باید اقتصاد دانش بنیان در کشور نهادینه شود، زیرا در غیر این صورت نمی‌توانیم از نخبگان حمایت کنیم چون اقتصاد مبتنی بر نفت خام نیاز به مغز و نخبه ندارد.

 

 

اصل فراموش شده توسط دانشگاه‌ها

 

 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که دانشگاه‌ها نیز باید بخشی از درآمد خود را از فروش فناوری به دست آورند، گفت: متاسفانه تاکنون تمام دانشگاه‌ها این اصل را فراموش کرده‌اند و با اتکا به بودجه جاری خود فعالیت می‌کنند که این موضوع موجب شده تا چالاکی از دانشگاه‌های کشور گرفته شود.

 

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این که افراد بر اساس اقتصاد مبتنی بر نفت آموزش دیده‌اند، بیان کرد: متاسفانه بیشتر افراد نیز به دنبال اشتغال دولتی هستند به این معنی که پول نفت به حقوق تبدیل شود و آن‌ها با کسب مدرک و اشتغال در نهادهای دولتی درآمد زندگی خود را کسب کنند. بر همین اساس کمیت دانشگاه‌های ما هرروز افزایش یافت و مردم به سمت مدرک گرایی سوق پیدا کردند تا بتوانند امرار معاش کنند.

 

وی با تاکید بر این که بنیاد ملی نخبگان نباید تسهیلات رایگان در اختیار نخبگان قرار دهد، گفت: تسهیلات به درد هیچ نخبه ای نمی‌خورد، مگر این که قصد داشته باشد خود را توانمند کند. در غیراین صورت پول به دست آمده فساد می‌آورد.

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص تغییرات اعمال شده در آیین‌نامه‌های جدید بنیاد نخبگان اظهار کرد: این تغییرات همه در راستای هدفمند کردن ارائه خدمات به مستعدان برتر و نخبگان طراحی شده‌اند تا از این طریق بتوانیم با کمک بنیاد ملی نخبگان، نخبگان تحت پوشش بنیاد را تقویت کنیم.

 

وی با اظهار تأسف از این که برخی نخبگان هنوز نتوانسته‌اند روی پای خود بایستند، گفت: با توجه به این که برخی نخبگان به پول و تسهیلات رایگان عادت کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند استقلال مالی پیدا کنند و چشمشان به درآمد نفتی دولت است. این موضوع باعث می‌شود عنوان نخبگی از آن‌ها برداشته شود.

 

 

پول بلاعوض، اقتصاد دانش بنیان به وجود نمی‌آورد

 

 

ستاری در ادامه بیان کرد: اقتصاد دانش بنیان استان ها از طریق وام و تسهیلات شکل خواهد گرفت. اما پول بلاعوض، اقتصاد دانش بنیان به وجود نمی‌آورد. به همین دلیل در آیین نامه‌های جدید بنیاد ملی نخبگان، این موضوع را بسیار جدی مطرح کرده‌ایم.

 

وی با انتقاد از نحوه شناسایی نخبگان گفت: این روش اشتباه است که خود نخبه به بنیاد مراجعه کند و بگوید من نخبه هستم و تسهیلات می‌خواهم. باید روشی پیش بگیریم که خود ما نخبگان را در جامعه پیدا کنیم و از طریق ارائه تسهیلات آن‌ها را در جهت توانمندسازی، حمایت کنیم.

 

 

استخدام بی‌رویه و ساختمان‌های شیک

 

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: استخدام هر نیروی جدید و بدون برنامه در مجموعه‌ها، تیر خلاص به آن مجموعه است. زیرا مجموعه‌ها باید تلاش کنند با وجود افراد کمتر، بالاترین بهره‌وری را داشته باشند. تنها نتیجه سفر برخی از مدیران ما به کشورهای دیگر این بوده است که بلافاصله به فکر ایجاد ساختمان شیک و استخدام افراد زیاد در مجموعه شان باشند. در حالی که این موضوع درست نیست و مشکلی از مشکلات مردم را حل نمی‌کند.

 

ستاری با بیان اینکه بزرگ شدن ساختار بنیاد ملی نخبگان به صلاح نیست، ابراز کرد: این مجموعه می‌تواند با همین میزان نیرویی که دارد، در کشور موثر باشد.

 

 

نخبگی و تاثیرگذاری افراد در امور کشور

 

 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به این که، نفرات برتر کنکور که خود را به عنوان نخبه معرفی می‌کنند نباید برچسب نخبگی بخورند، گفت: این افراد استعداد برتر هستند و نه نخبه و در ابتدای راه قرار دارند. زمانی که این افراد توانستند در کشور تاثیرگذار شوند می‌توانیم به آن‌ها نخبه بگوییم. البته زمانی که به این سطح برسند خودشان اجازه نمی‌دهند که به آن‌ها نخبه بگوییم زیرا به نهایت پختگی رسیده‌اند.

 

وی افزود: یک رتبه اول کنکور یا برنده جایزه بین‌المللی در ابتدای راه قرار دارد و باید هزینه‌های زیادی بدهد تا به نخبگی برسد. به همین دلیل باید در آیین نامه جدید بنیاد ملی نخبگان به الصاق کلمه نخبه به افراد دقت شود.

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: متاسفانه ارائه برخی تسهیلات دلیل مراجعه افراد به بنیاد ملی نخبگان شده است که این اصلاً خوب نیست و از توانمند سازی نخبگان جلوگیری می‌کند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما باید سعی کنیم از کمک خیرین کشور در بنیاد ملی نخبگان استفاده کنیم و در شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر و توانمندسازی استان‌ها از آن‌ها بهره بگیریم.

 

ستاری با اشاره به این که بنیاد ملی نخبگان نباید خود وارد اجرای برنامه‌ها شود گفت: بنیاد ملی نخبگان باید به گونه ای تلاش کند که امکانات کشوری را جمع آوری کند و خود نیز نظارت‌کننده باشد. نه این که در تمام زمینه‌ها به کار اجرایی و تصدی‌گری بپردازد.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از انتظارات ما از بنیاد ملی نخبگان در استان‌ها این است که مشکلات و نیازهای هر استان توسط نخبگان و توانمندان خود استان حل شود.

 

 

استخدام فامیلی و سیاسی افراد حاشیه‌ساز ممنوع

 

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به آیین نامه جدید این بنیاد بیان کرد: توجه به برنامه‌های فرهنگی یکی از موضوعاتی است که در این آیین نامه مد نظر قرار گرفته است. امیدواریم مجریان طرح بتوانند با انجام کارهای فرهنگی مناسب با کمک خود نخبگان، این موضوع را در بنیادهای استان ها نهادینه کنند.

 

وی تصریح کرد: استخدام افراد بر اساس نسبت فامیلی و افراد سیاسی‌کار و حاشیه‎ساز در بنیادهای نخبگان استان‌ها ممنوع است و با هرگونه تخلفی در این زمینه برخورد خواهیم کرد.

 

ستاری در پایان با اشاره به ارائه اختیاراتی به بنیادهای ملی نخبگان استانی گفت: در اجرای آیین نامه جدید بنیاد ملی نخبگان اختیاراتی به استان‌ها و دانشگاه‌ها داده‌ایم که سعی می‌کنیم این اختیارات را به استان‌های دیگر نیز گسترش دهیم.

 

نشست سراسری روسای بنیادهای نخبگان استانی، از روز گذشته در تهران آغاز شده و امروز نیز ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا