نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گسترش صنایع دانش بنیان در دوره پساتحریم برای تولید ثروت و اشتغال

حسین گروسی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به لزوم استفاده از فرصت پساتحریم برای گسترش فناوری ها و تولید ثروت از دانش، گفت: اگر از این فرصت پس از تحریم استفاده نکنیم و به سمت تولید به ویژه تولیدات دانش بنیان و صنایع هایتک نرویم، اینها باعث می شود ما نتوانیم برای کشور تولید ثروت کنیم. به هر روی هدف غایی ما این است که ایران به سرزمین تولید و صادرات تبدیل شود. در این راستا هم منابع طبیعی لازم را در اختیار داریم هم نیروی انسانی ورزیده، دانشگاهی و باانگیزه. بنابراین کشور ما کاملا ظرفیت دستیابی به این اهداف را دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در حال حاضر معضل بیکاری جوانان را رنج می دهد. من به شخصه دهه ها جوان با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا می شناسم که معدل بالایی دارند و نوعا نخبه هستند اما موفق به پیدا کردن کار نشده اند. وقتی بستر تولید در کشور فراهم نشود و کارآفرین مورد حمایت قرار نگیرد امکان جذب افراد در بازار کار وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که هم دولت و هم بخش خصوصی از فضای ایجادشده استفاده کرده و به بحث تولید به ویژه تولیدات دانش بنیان و هایتک توجه جدی کنند که این امر منجر به تولید ثروت و فرصت های شغلی بیشتر خواهد شد.

گروسی در ادامه تصریح کرد: ما نباید در این فضا برویم صنعتی را بیاوریم که متعلق به سال های قبل است. امروز در صنعت خودروسازی، جهان به سمت خودروهای برقی پیش می رود. اگر ما به دنبال خودروی دیزلی که البته از خودروی بنزینی بهتر است، برویم افق 5 سال بعد را ندیده ایم چراکه جهان در حال گذر از این نوع خودروهاست. یک زمان خودروی هیبریدی مطرح شد اما در حال حاضر خودروی هیبریدی و دیزلی در حال کنار رفتن هستند و خودروی برقی دارد جای آنها را می گیرد. اینها نکاتی است که اگر به آن دقت نکنیم پولمان را دور ریخته ایم.

وی افزود: امروز در بحث انرژی های نو، انرژی خورشیدی و بادی برای ما بسیار مهم هستند. با توجه به واقع شدن ایران در نزدیک خط استوا می بایست بهره برداری از انرژی خورشید در کشور گسترش بیابد و از فرصت های به وجود آمده برای توسعه انرژی های نو استفاده کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در دوره پساتحریم، کشورهای پیشرفته به جای آنکه فناوری های خود را به ما منتقل کنند به دنبال فروش محصولاتشان باشند. برای اجتناب از این مساله چه باید کرد؟ گفت: ما دیگر نباید از یک سوراخ چند بار گزیده شویم. همه حاضرند به ما محصول نهایی بفروشند حتی همان کشورهایی که تا دیروز ما را تحریم کرده بودند. نباید فکر کنیم که محصول نهایی خریدن هنر است. مهم این است که از این فضا استفاده کرده و صنایع مشترک ایجاد کنیم. مثلا در همین بحث انرژی های نو بیاییم 400 میلیون جمعیت منطقه را ببینیم نه 70 میلیون ایران را.

نباید فکر کنیم که محصول نهایی خریدن هنر است. مهم این است که از این فضا استفاده کرده و صنایع مشترک ایجاد کنیم

گروسی تاکید کرد: باید به شرکت های خارجی بگوییم ایران قرار است هاب منطقه شود و شما در صنایع نوین هاب منطقه، اینقدر سرمایه گذاری کنید. همانطور که گفتم ایران باید کشور تولید و صادرات باشد. ما آمادگی داریم با هر کشوری که حاضر است برای دستیابی به این هدف ما را یاری کند، همکاری نماییم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند به همین معناست که ما پایه های اقتصادمان را قوی کنیم. برای قوی شدن اقتصاد می بایست نسبت به ایجاد صنایع نوین مشترک با کشورهای خارجی مشارکت کنیم. در این صورت نه تنها انتقال فناوری به داخل صورت می گیرد بلکه محصول نهایی را به دیگر کشورها صادر خواهیم کرد.    

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل