نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تغییر ساختار ژنتیکی در پی اختلالات تغذیه

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که اختلالات تغذیه  می تواند تبعات ناگواری در سلامت انسان در پی داشته باشد . بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات پژوهشگران ایتالیائی در مرکز بهداشت منطقه ای آمبریا health authorities in the Italian region of Umbria ، اختلالا ت تغذیه از جمله کم اشتهائی وسواسی یا anorexia ، سو تغذیه و پرخوری و زیاده روی در مصرف مواد غذائی می تواند تاثیرات مخربی بر ساختار ژنتیکی انسان داشته و موجب بروز تغییرات در ژن ها شود .

اختلالا ت تغذیه از جمله کم اشتهائی وسواسی یا anorexia ، سو تغذیه و پرخوری و زیاده روی در مصرف مواد غذائی می تواند تاثیرات مخربی بر ساختار ژنتیکی انسان داشته و موجب بروز تغییرات در ژن ها شود .

در این مطالعات ، پژوهشگران تمرکز خود را به بررسی تاثیر و تاثرات متقابل اختلالات تغذیه و ساختار دی ان ای قرار داده و در این مسیر به بررسی سیصد و چهل و نه فرد مختلف که به بیماری هایی از قبیل کم اشتهائی وسواسی یا anorexia و سوتغذیه دچار بودند پرداخته و اطلاعات این افراد را ثبت کردند . کلیه افراد این گروه در رده سنی 12 تا 50 سال قرار داشتند .

لازم به توضیح است که بی اشتهائی عصبی نوعی اختلال روانی در غذا خوردن است که در آن بیمار از خوردن غذا به میزان کافی و با وجود گرسنگی امتناع می‌ورزد . این روند که معمولاً با آغاز و زیاده ‌روی در یک رژیم غذایی آغاز می‌شود به دلیل کاهش شدید وزن می‌تواند منجر به مخاطرات مرگباری شود .  عدم تصور صحیح از شکل بدن و تناسب اندام ، همچنین فشارهای اجتماعی و تصویرسازی نادرست رسانه‌ای از وزن ایده ‌آل از دلایل بروز این بیماری شمرده می‌شود .

در این مطالعات مشخص شد شرایط محیطی و رفتارهای تغذیه می تواند تاثیرات اساسی روی ژن های انسان باقی گذارد . به این ترتیب پژوهشگران دریافتند که مطالعه و دخالت در نحوه تغذیه و حالات روحی انسان می تواند در درمان این بیماری ها موثر باشند .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل