کشف فسیل انسان 8 هزار ساله در نروژ

پژوهشگران و باستان شناسان نروژی در کاووش های علمی خود در منطقه استوکی STOKKE در جنوب اسلو Oslo موفق به یافتن بقایای یک انسان باستانی شدند که گمان می رود قدیمی ترین نمونه انسان ساکن در این منطقه باشد .

پژوهشگران پس از آنالیز و بررسی این بقایای استخوانی و انجام اقدامات لازم جهت تعیین قدمت این اسکلت ، دریافتند که انسان فوق ، بالغ بر 8 هزار سال قدمت دارد . گفتنی است قدمت این نمونه جدید کشف شده که انسان برونستاد  “Brunstad Man”  نام گرفته ، در حدود دو برابر بیشتر از نمونه پیشین انسان کشف شده در این کشور است .

در همین راستا آلموت شولکه Almut Schülke باستان شناس و سرپرست این پروژه تحقیقاتی اعلام کرد : " این اسکلت ، قدیمی ترین نمونه انسان یافت شده در نروژ و همچنین شمال اروپا محسوب می شود . "

شایان ذکر است که این اسکلت در حالت جنینی دفن شده بود . این حالت تدفین که به اعتقاد برخی پژوهشگران به معنی اعتقاد به زندگی پس از مرگ است . در این روش تدفین ، جسد به حالت جنینی و با پاهای جمع شده در شکم خود دفن می شد . این روش کمابیش در تمامی مناطق دنیا مشاهده شده است و در این بخش از اروپا در عصر میان سنگی یا Mesolithic period که از ده هزار سال پیش از میلاد در کشور نروژ آغاز شده و تا 4 هزار پیش از میلاد ادامه داشته ، رایج بوده است .

بقایای این اسکلت پس از حفاری و آزاد سازی از زیر خاک به آزمایشگاه منتقل شده و دانشمندان رشته های مختلفی در حال مطالعه و بررسی این اسکلت هستند . بر اساس اطلاعات اعلام شده ، پژوهشگران در پی یافتن جنسیت ، سن این فرد در زمان مرگ ، دلیل مرگ ، بیماری هائی که با آن درگیر بوده و رژیم غذائی وی در دوران حیات هستند .

مساله دیگری که پژوهشگران در پی یافتن پاسخی برای آن هستند ، این موضوع است که نخستین انسان های ساکن این منطقه به چه صورت و از کدام مسیر به اسکاندیناوی وارد شده و خاستگاه اصلی آن ها کجا بوده است .  تحقیقات و پژوهش های مرتبط با موضوعات فوق همچنان ادامه دارد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا