فتوسنتز مصنوعی برای تامین انرژی

گیاهان به عنوان شاهکارهای ایجاد انرژی در طبیعت مطرح هستند زیرا با کمک نور آفتاب می توانند به تولید انرژی پرداخته و یا به اصطلاح فرایند فتوسنتز را انجام بدهند. دانشمندان برای سال ها مشغول کار کردن بر روی شبیه سازی این ساختار بوده اند و البته  در حال حاضر موفق به ساخت نوعی از فتوسنتز مصنوعی شده اند اما با این حال این روش هنوز هم کامل نیست.

تکنیک های حال حاضر در این زمینه مانند سلول های خورشیدی برای کارآمد بودن نیازمند به مواد چند لایه هستند. این در حالی است که استفاده از این روش بسیار ارزان تر و آسان تر است و همین امر نیز می تواند به استفاده عمومی از آن کمک کند.

برای مثال می توان ضعف کاربری این سیستم را به این ترتیب شرح داد که شما نمی توانید در خانه خود یک گیاه تولید کننده اکسیژن را با این روش جایگزین کنید. با این حال محققان دانشگاه فلوریدا موفق به کشف راهی شده اند این روش را کارآمد می سازد. آنها به تازگی موفق به ساخت ماده ای شده اند که می تواند به نحو کارآمدی نور خورشید را به خود جذب کند و فرایند شکست آن به هیدروژن و اکسیژن را راحت تر کند.

این ماده در واقع اکسید منگنز تک لایه است. تکنیک های حال حاضر در این زمینه مانند سلول های خورشیدی برای کارآمد بودن نیازمند به مواد چند لایه هستند. این در حالی است که استفاده از این روش بسیار ارزان تر و آسان تر است و همین امر نیز می تواند به استفاده عمومی از آن کمک کند.

لازم به ذکر است که تا ورود این ماده به بازار هنوز مدت زمان زیادی لازم است اما بنا بر گفته محققان، این ماده در دنیای واقعی بسیار کارآمد خواهد بود. اتومبیل های هیدروژنی می توانند بخشی از سوخت خود را از این روش تامین کنند. و همچنین در خانه ها نیز بدون نیاز به گیاهان می توان به تولید اکسیژن پرداخت.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا