اسفنج پاک کننده نفت از سطح آب

یکی از مشکلات عمده ای که بشر هنوز موفق به یافتن روش مناسبی برای رفع آن نشده است را می توان انتشار لکه های نفتی در آب های آزاد دانست. این مشکل می تواند علاوه بر آلوده ساختن محیط زیست، برای سلامتی بسیاری از موجودات زنده خطرساز باشد.

یکی از مزیت های این روش این است که نوترید بور آتش نمی گیرد به این ترتیب حمل و نقل مواد شیمیایی فرار مانند نفت با آن بسیار راحت تر خواهد بود

حال محققان دانشگاه دیکین Deakin استرالیا به تازگی موفق به ساخت ماده ای شدند که می تواند لکه های بزرگ نفتی در اقیانوس ها را پاک سازی کند. این تیم تحقیقاتی به راهبری پروفسور اینگ چن روشی را ایجاد کرده است که در آن از پودر نوترید بور برای ساخت اسفنج هایی استفاده می شود که می تواند نفت را از آب جدا کند. از آن جایی که این ماده نمی تواند به طور مستقیم در منطقه پوشیده شده از نفت پاشیده شود حتما باید به ماده ای سه بعدی با ساختار متخلخل و اسفنجی تبدیل شود.

یکی از مزیت های این روش این است که نوترید بور آتش نمی گیرد به این ترتیب حمل و نقل مواد شیمیایی فرار مانند نفت با آن بسیار راحت تر خواهد بود. با این وجود این روش هنوز در مراحل اولیه خود به سر می برد و نمی توان انتظار داشت که از این روش سریعا استفاده کرد.

همان طور که بیان شد، این تیم تحقیقاتی بیان کرده است که شرکت های علاقه مند می توانند با استفاده از این ماده به تولید اسفنج های بزرگ دست بزنند به این ترتیب به احتمال زیاد می توان در آینده ای نزدیک شاهد تولید این ماده به صورت انبوه باشیم.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا