نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش متابولیت های وابسته به انرژی در میش های آبستن

نژاد لری بختیاری یكی از متداول ترین نژادهای بومی گوسفند در بخش های جنوب غربی ایران است. به طور كلی دوره حوالی زایش (از 2 هفته قبل تا 2 هفته بعد از زایمان) از نظر سلامتی، تولید و سودآوری میش ها اهمیتی بحرانی دارد

میزان گلوكز سرم در میش های با آبستنی دوقلو در مقایسه با میش های با آبستنی تك قلو در قبل از زایمان و روز 7 بعد از زایمان كمتر بود.

در همین راستا نیز تحقیقی با هدف مقایسه غلظت سرمی گلوكز، اسیدهای چرب غیراستریفیه (NEFA)، بتا هیدروكسی بوتیرات (BHBA)، كلسترول، نیتروژن اوره خون (BUN) و كلسیم در دوره حوالی زایش در 30 راس میش آبستن تك قلو و 30 راس میش آبستن دوقلو از نژاد لری بختیاری انجام گردید.

روش كار به این ترتیب بود که تمامی پارامترهای خونی در میش های سالم و در روزهای 14 و 7 قبل از زایمان و روزهای 7 و 14 بعد از زایمان اندازه گیری شد.

نتایج این اندازه گیری ها نشان از این داشتند که میزان گلوكز سرم در میش های با آبستنی دوقلو در مقایسه با میش های با آبستنی تك قلو در قبل از زایمان و روز 7 بعد از زایمان كمتر بود. مقادیر سرمی NEFA، BHBA و كلسترول در میش های آبستن دوقلو در دوره حوالی زایش بیشتر از میش های آبستن تك قلو بود. میزان كلسیم سرم در روزهای 7 قبل و بعد از زایمان در میش های با آبستنی دوقلو كمتر از میش های آبستن تك قلو بود.

نتیجه گیری نهایی انجام شده توسط محققان این بود که نتایج نشان داد كه تغییرات در میزان NEFA و BHBA در دوره حوالی زایش در میش های آبستن دوقلو معنی دار (05/ 0>p) هستند. این تفاوت های معنی دار می تواند ناشی از افزایش نیازهای متابولیك جنین ها در میش های آبستن دوقلو باشد.

منبع: افشین رئوفی، محسن جعفریان، شهاب الدین صافی، محمود وطنخواه،  1394،  مقایسه متابولیت های وابسته به انرژی در دوره حوالی زایش در میش های آبستن تك قلو و دوقلو از نژاد لری-بختیاری. مجله تحقیقات دامپزشكی ، سال نهم، شماره 3

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل