نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی آنزیم های گوارشی در ماهی صبیتی

فعالیت آنزیم های گوارشی نقش مهمی در جذب مواد مغذی و رشد ماهیان دارد. با این وجود اطلاعات موجود در زمینه فعالیت این آنزیم ها در ماهیان دریایی خلیج فارس اندك است و مطالعات جامعی در این زمینه انجام نگرفته است

بیشترین فعالیت لیپاز و پروتئاز در قسمت ابتدایی روده ثبت گردید كه در مقایسه با دو قسمت دیگر اختلاف معنی داری نشان داد اما فعالیت پروتئاز در 3 بخش روده اختلاف معنی داری نشان نداد..

مطالعه ای که به تازگی توسط دانشمندان ایرانی انجام شده است، فعالیت آنزیم های پروتئولیتیك، لیپاز و آمیلاز در روده ماهی صبیتی، Sparidentex hasta صید شده در خلیج فارس را مورد بررسی قرار می دهد.

روش كار این تیم پژوهشی به این ترتیب بوده است که در این مطالعه برای دست یابی به اطلاعات پایه در زمینه فعالیت این آنزیم ها در روده ماهی صبیتی، تعداد 60 ماهی نابالغ با میانگین وزن g 50±520 از خور موسی صید گردید. بعد از آسان كشی ماهیان، دستگاه گوارش از دهان تا مخرج جدا و روده به 3 قسمت ابتدایی، میانی و انتهایی تفكیك شد. پس از هموژن سازی روده ها، نمونه ها سانتریفیوژ و مایع رویی جدا گردید. سپس فعالیت آنزیم ها به روش شیمیایی و با استفاده از اسپكتروفتومتر اندازه گیری گردید.

نتایج نشان از این داشتند که بیشترین فعالیت لیپاز و پروتئاز در قسمت ابتدایی روده ثبت گردید كه در مقایسه با دو قسمت دیگر اختلاف معنی داری نشان داد اما فعالیت پروتئاز در 3 بخش روده اختلاف معنی داری نشان نداد.

نتیجه گیری نهایی پژوهشگران از داده های به دست آمده این بود که نتایج این مطالعه نشان داده است كه الگوی فعالیت آنزیم های گوارشی در این ماهی از الگوی كلی فعالیت آنزیم های گوارشی در ماهیان  گوشت خوار  پیروی می كند.

منبع: مهدی جهان تیغ،  1394، ویژگی های برخی از آنزیم های گوارشی در ماهی صبیتی Sparidentex hasta. مجله تحقیقات دامپزشكی ، سال نهم، شماره 3

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل