نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

كشف آتش سوزی به کمک سرویس های پردازشی مكانی

كشف، به اشتراك گذاری، تلفیق و به كار گیری بموقع اطلاعات مكانی چالش های اساسی در حوزه واكنش های اضطراری و مدیریت بحران است. به دلیل ماهیت توزیع یافته منابع پردازشی و داده ها در مدیریت بحران، استفاده از معماری سرویس مبنا با بهره مندی از زنجیره سرویس ها، راه كاری بهینه، انعطاف پذیر و مطمئن برای مقابله با انواع موقعیت های بحرانی است.

بررسی قابلیت ها و مزایای این چارچوب تركیب سرویس نشان دهنده امكان به كارگیری این رویكرد در انواع كاربردهای مكانی مخصوصا مدیریت بحران و پایش های محیطی است.

دستورالعمل استاندارد Web Processing Service (WPS) پردازش داده های مكانی در یك معماری سرویس مبنا را به راه حلی كارا و پذیرفته شده برای پردازش داده های سنجش از دور تحت وب تبدیل کرده است. این مقاله یك معماری برمبنای وب سرویس های OGC ارائه می دهد كه طی آن با اخذ و پردازش تصاویر ماهواره ای، نقاط آتش سوزی استخراج و به افراد ثبت شده در سیستم مخابره می شود.

در این معماری تركیبی از وب سرویس های پردازشی و داده ای برای تشخیص خودكار نقاط آتش سوزی از تصاویر MODIS و نمایش و اطلاع رسانی آن به كار رفته است. مجموعه ای از پردازش ها تحت یك سرویس WPS در معماری های متمركز و آبشاری برای استخراج نقاط آتش سوزی تجمیع گشته است.

به این منظور انواع معماری ها، روش ها و ابزار تركیب سرویس های مكانی مورد مطالعه قرار گرفته است و نقاط قوت و ضعف آنها معرفی شده است. با توجه به ابزار و محدودیت های موجود، وب سرویس استاندارد WPS برای تركیب مورد استفاده قرار گرفته اند.

در این تحقیقات نقش WPS به عنوان یك میان افزار در حوزه وب سرویس های مكانی برجسته شده است كه قادر به فراخوانی گستره وسیعی از عملگرهای مكانی و زنجیره سازی سایر وب سرویس ها به عنوان یك موتور تركیب است. كارآمدی معماری مطرح شده در قالب یك كاربرد واقعی از سوانح بحرانی به منظور كشف، نمایش و مخابره نقاط آتش سوزی ارزیابی شده است.

در همین راستا نیز یك مخدوم مكانی با استفاده از ابزار و نرم افزارهای متن باز توسعه كاربردهای تحت وب برای بارگذاری داده های MODIS، ایجاد درخواست اجرای پردازش در قالبی استاندارد، بازیابی خروجی های مورد نظر و ارسال نقاط آتش سوزی، توسط محققان مسئول پروژه پیاده سازی شده است.

بررسی قابلیت ها و مزایای این چارچوب تركیب سرویس نشان دهنده امكان به كارگیری این رویكرد در انواع كاربردهای مكانی مخصوصا مدیریت بحران و پایش های محیطی است.

منبع: محسن صابر، فرهاد صمدزادگان، همایون زحمتكش، 1394، طراحی و پیاده سازی سیستم كشف و هشدار بموقع آتش سوزی برمبنای تركیب سرویس های پردازشی مكانی. فصلنامه علوم و فنون نقشه برداری، سال پنجم، شماره 1 (پیاپی 17).

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل