تعلیق دو ساله پرونده سوزاندن مزارع نیشکر در دادگاه

علی بنی عگبه سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه برداشت نیشکر از مهر تا اردیبهشت ماه است اظهار کرد: از زمان آغاز فصل برداشت نیشکر، این کشت و صنعت سوزاندن مزارع را نیز شروع می کند.
وی افزود: مسئولان کشت و صنعت نیشکر مدعی هستند که 80 درصد مزارع قابلیت برداشت سبز را دارند اما آنها خلاف گفته خود عمل می کنند و می بینیم که هنوز هم سوزاندن مزارع انجام می شود.
بنی عگبه با اشاره به پیگیری هایی که برای جلوگیری از سوزاندن مزارع انجام شده اظهار کرد: قرار بود شرکت نیشکر ماشین آلات (هاروستر) جدید برای برداشت سبز خریداری و گونه های خاص نیشکر را برای برداشت آسان تر انتخاب کند.
وی تاکید کرد: آتش زدن مزارع نیشکر برای برداشت محصول به هیچ وجه از نظر محیط زیست قابل قبول نیست؛ به همین دلیل شرکت توسعه نیشکر به عنوان یکی از صنایع آلاینده به دادگاه معرفی شده است. 
بنی عگبه تصریح کرد: بیش از دو سال پیش پرونده قضایی علیه شرکت نیشکر بابت سوزاندن مزارع و آلوده کردن تشکیل شده است اما این پرونده تا کنون معلق مانده است.
وی اضافه کرد: دادگاه به شرکت نیشکر مهلتی برای تغییر روش برداشت داده است . 
در روزهای اخیر مزارع نیشکر در شمال و جنوب اهواز به آتش کشیده شده که دود و خاکستر ناشی از سوزاندن این مزارع مردم اهواز و روستاهای اطراف را به شدت ناراحت کرده است.
طرح توسعه نیشکر در قالب هفت واحد کشت و صنعت با وسعت بیش از 80 هزار هکتار از سال 69 در خوزستان به اجرا درآمد.
کارشناسان و مسئولان محیط زیست بارها نسبت به مشکلات زیست محیطی این شرکت از جمله، تخلیه پساب و شور کردن رودخانه کارون، تالاب ها و اراضی خوزستان همچنین آتش زدن مزارع نیشکر انتقاد کرده اند.
آتش زدن مزارع علاوه بر اینکه هوا را با انتشار گاز مونواکسیدکربن آلوده می کند، تشدید پدیده گازهای گلخانه ای، انهدام بافت خاک، کاهش رطوبت خاک و در نتیجه افت محصول، از بین رفتن موجودات زنده محیط ، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و کاهش تحمل گیاهان زراعی در برابر آفات، بیماری ها و خشکی، همچنین از بین رفتن زیستگاه های پرندگان را نیز به دنبال دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا