نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

محققان ایرانی موفق به حذف دی اکسید کربن ازگاز طبیعی به کمک نانو جاذب ها شدند

 سید محسن هراتی از محققان این طرح گفت: گازهای استخراج شده از چاه های گاز همواره حاوی بسیاری از ناخالصی ها هستند که از جمله آن ها می توان به دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن اشاره کرد، وجود دی اکسید کربن درگاز طبیعی، ظرفیت حرارتی آن را کاهش داده و بازده سوخت را پایین می آورد، به همین دلیل جداسازی آن ازگاز طبیعی تحت عنوان شیرین سازی گاز طبیعی همواره مورد توجه صنایع مرتبط با آن بوده است. 
وی بیان کرد: دراین طرح اقدام به تولید پلیمری به منظوردست یابی به نانوجاذبی با بازدهی بالاتر وتطابق پذیری مطلوب تر با محیط زیست به منظورکاربرد درفرآیند شیرین سازی گازطبیعی شده است، این نانوجاذب های متخلخل با توجه به خاصیت جذب انتخابی و قابلیت بازیابی ساده تر، در صورت رسیدن به مرحله تولید صنعتی می توانند جایگزین مناسبی برای نمونه های مرسوم در صنعت باشند.
به گفته هراتی، اگرچه هدف اصلی این طرح، جداسازی گاز کربن دی اکسید از گاز متان بوده است، اما طبق نتایج به دست آمده، نانوجاذب سنتز شده می تواند در زمینه جداسازی انتخابی آلکن ها و آلکین های کوچک مولکول از مخلوط های گازی نیز کاربرد داشته باشد، این مساله برای صنایع پتروشیمی به دلیل دستیابی به بازده بالا وکاهش هزینه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از نتایج این تحقیقات نیزحاکی ازجذب وجداسازی الکل ها درفاز محلول به کمک این نانوجاذب ودرنتیجه امکان تولید سوخت هایی با منشاء زیستی با خلوص بسیار بالا بوده است افزود: استفاده از جاذب های جامد متخلخل به دلیل مکانیسم جذب فیزیکی، انرژی کمتری برای بازیابی جاذب نیاز دارد.
وی افزود: درحال حاضردرتلاش هستیم تا تولید این بلورهای یونی را تا حدی بهینه کنیم که بالاترین راندمان ممکن حاصل شود. برای این منظور در حال بررسی روش های مختلف مکانوشیمیایی هستیم تا در کنار تمام ویژگی های منحصر به فرد این ترکیبات، سنتز آن ها را بدون استفاده از حلال های شیمیایی، با صرفه اقتصادی بیشتر میسر سازد، ضمن اینکه استفاده از روش های مکانوشیمیایی مزیت حفاظت از محیط زیست برای سنتز ترکیباتی با کاربردهای صنعتی را نیز در پی خواهد داشت.
به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو،این طرح در قالب رساله دکتری وتحت عنوان پایان نامه مورد نیاز صنعت به تایید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو رسیده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل