ایران به جمع تولید کنندگان جهانی موتورتامین کننده برق زمینی هواپیما پیوست
مدیرعامل این شرکت فعال درحوزه هوایی درگفت وگو با ایرنا با بیان اینکه صفرتا 100 این محصول بومی سازی شده است، افزود:طراحی اولیه این محصول توسط تیمی ازفارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد هوافضای دانشگاه شریف و طراحی صنعتی آن از سوی یک مدرس ایرانی دانشگاه آریزونای آمریکا انجام شده است.
پیمان میرزایی ادامه داد:فناوری ساخت موتورتامین کننده برق زمینی هواپیما(GPU) در6 کشورجهان از جمله روسیه ، چین ، آمریکا و انگلیس وجود دارد و متخصصان کشورمان توانستند اولین موتورتامین کننده برق زمینی هواپیما را در خاورمیانه تولید کنند.
وی بیان کرد:موتورتامین کننده برق زمینی هواپیما درحد فاصل بین دو پرواز که موتورهواپیما خاموش است و منبع تغذیه ای الکتریکی برای هواپیما وجود ندارد، با اتصال به هواپیما، به عنوان تامین کننده برق هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت نیک آوید شریف ادامه داد:چک و کنترل کردن برخی از سیستم های هواپیما دربین دو پرواز و نیز بازشدن درهای هواپیما، با اتصال این موتور به هواپیما انجام می شود.
میرزایی اظهارکرد:اولیه نمونه این دستگاه دو سال پیش ساخته شد و در فرودگاه ارومیه مورد استفاده و ارزیابی قرارگرفت و اکنون با توجه به عملکرد موفق این دستگاه، این محصول وارد فاز تولید انبوه شده است.
وی افزود:وجود تیم متخصص با تجربه 15 ساله منجربه طراحی ، ساخت و تولید یک محصول کاملا بومی شد؛ فناوری این دستگاه و مواد اولیه آن کاملا داخلی است و تاکنون این محصول عملکرد موفق داشته است.
مدیرعامل این شرکت افزود: کار برروی ایده و طرح اصلی این محصول از سال 90 شروع شد وسال 92 اولین نمونه این محصول ساخته شده است، اکنون پایه ریزی تولید انبوه آن نیزانجام شده و پیش بینی می کنیم که درسال 95 با حمایت های کارگروه تجهیزات فرودگاهی ستاد توسعه فناوری وصنایع دانش بنیان هوایی وهوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این محصول بومی را در بین فرودگاه ها و خطوط هوایی کشور توزیع کنیم.
وی با اشاره به اینکه اکنون تمام موتورهای تامین کننده برق زمینی هواپیماها که درفرودگاه ها وخطوط هوایی کشوراستفاده می شود وارداتی است، یادآورشد: محصول ایرانی با همان کیفیت نمونه های خارجی، اما ارزان تر ارایه می شود، درضمن علاوه برجلوگیری از خروج ارز، خدمات پس از فروش بهتری نیز نسبت به دستگاه های مشابه خارجی دارد.
میرزایی یادآورشد: این دستگاه، یک موتور دیزل است و برای بهره وری و راندمان آن باید کاملا با شرایط اقلیمی ومحیطی سازگار باشد، به همین خاطر نسخه ای که درداخل کشورتولید شده با معیارهای بومی اصلاح شده و در نتیجه یک دستگاه با راندمان بالاتر و کیفیتی مشابه برند خارجی وقیمت ارزان تر داریم.
این محصول در ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی های صنایع هوایی وفضایی ایران که هفته گذشته در سایت مرکزی ساخت بالگرد ایران به مدت سه روز برپا شد، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته بود.