چالش دولتمردان چینی در مواجهه با ایدز

مرکز کنترل و بیماری ایدز در چین روز سه شنبه آمار رسمی مبتلایان به بیماری ایدز را اعلام کرد و نوشت: تا پایان ماه اکتبر سال جاری (9 آذر)، 575 هزار چینی گرفتار «ایدز» شده اند.
در گزارش این مرکز بهداشتی اعلام شده است که در سال جاری میلادی، 177 هزار نفر در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.
انتشار این آمار در حالی صورت می گیرد که به گفته بسیاری از کارشناسان، تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در چین به مراتب بیش از آمارهای رسمی است و ملاحظات دولتی، فرهنگ عمومی و نگاه اکثریت مردم چین به این پدیده به عنوان یک تابو، دسترسی به آمار واقعی را با دشواری مواجه کرده است.
بر اساس گزارش مرکز کنترل و بیماری ایدز و با توجه به آمار بدست آمده از میزان مرگ و میر و مبتلایان به این بیماری، می توان ایدز را در حال حاضر به عنوان یک بیماری فراگیر خفیف در کشور چین دانست.
از اطلاعیه مرکز کنترل ایدز در چین همچنین می توان دریافت که 66.6 درصد مبتلایان از طریق روابط ناسالم جنسی به ناقل ویروس اچ.آی.وی شدند.
از جمله موارد قابل توجه در این گزارش همچنین انتقال عفونی این بیماری به کودکان است که بر مبنای آخرین آمار، ابتلای دو هزار و 662 دانش آموز به ویروس ایدز در سال جاری توسط این مرکز تائید شده است.
آمارها همچنین نشان می دهد که شمار مبتلایان به ویروس «اچ آی وی» در بین دانش آموزان 15 ساله به بالا در چین حدود دو هزار و 200 نفر در ماه های پایانی سال گذشته میلادی بوده است.
تعداد مبتلایان به این بیماری در چین تا پایان ماه اکتبر سال 2014 (مهر – آبان)، 496 هزار نفر اعلام شده بود که 154 هزار نفر تا آن تاریخ جان خود را از دست داده بودند.
هر چند یکی از چالش های مهم دولت چین در بخش سلامت در سال های اخیر، مبارزه با بیماری ایدز و تلاش برای مهار آن به منظور سرایت نکردن به طبقات مختلف جامعه این کشور پهناور آسیایی بوده اما ارائه گزارش های جدید از سوی نهادهای دولتی در خصوص رشد سریع آمار مبتلایان به بیماری ایدز در بین دانش آموزان و دانشجویان چینی موجی از نگرانی را در میان دولتمردان چینی ایجاد کرده و باعث شده مسوولان این کشور به صورتی جدی تر به این موضوع توجه کنند.
دولت چین برای مهار و جلوگیری از گسترش این بیماری می خواهد بودجه بیشتری نسبت به سال گذشته به این امر اختصاص دهد تا در کنار سایر برنامه های پیشگیرانه، این بیماری را کنترل کند.
این کشور که همواره با سازمان های بین المللی بهداشت و درمان همکاری های نزدیکی در مبارزه با این بیماری مهلک داشته است، در سال های گذشته توانست به موفقیت های خوبی نیز دست یابد، اما با توجه به جمعیت زیاد این کشور، این نگرانی همچنان در میان مسئولان بهداشت و درمان چین وجود دارد که مبادا بار دیگر این ویروس گسترش یابد.
چین همچنین برای کنترل جدی روند گسترش این بیماری، در سال 2006 مقررات پیشگیری و کنترل ایدز را تنظیم و مرکز رسمی رسیدگی به امور پیشگیری و کنترل آن را تاسیس کرد.
نخستین مورد ابتلا به ایدز در چین در سال 1985 میلادی شناسایی شد.
«اچ آی وی» نوعی ویروس نقص ایمنی است که باعث عفونت سلول های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آنان می شود. با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف تر می شود و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته یا همان «ایدز» منجر می شود.
10 تا 15 سال طول می کشد تا فرد آلوده به ویروس «اچ آی وی» به ایدز مبتلا شود. هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی فقط قادر هستند روند سرعت بیماری را کند کنند.
اول دسامبر روز جهانی ایدز است و پس از گذشت سه دهه از شناسایی رسمی بیماری ایدز توسط محققان، در حال حاضر با وجود 36 میلیون و 900 هزار مبتلا، این بیماری همچنان به عنوان یک چالش برای بهداشت عمومی جهان باقی مانده است.
سازمان ملل در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده که در حال حاضر حدود 15 میلیون و 800 هزار نفر حامل ویروس «اچ آی وی» تحت درمان هستند و استراتژی پنج ساله برای پایان دادن به تهدید این بیماری همه گیر و بی پایان به تدریج در حال نشان دادن نتایج خود است. 

منبع:ایرنا

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا