نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

معاون سازمان محیط زیست:برخورد جدی با مخربان محیط زیست الزامی است

محمد مجابی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره جرم انگاری تخریب محیط زیست در سیاست های کلی افزود: با توجه به اینکه در موارد بسیار متعددی تخریب محیط زیست غیر قابل جبران است و آسیب های جدی به طبیعت وارد می کند، در این سیاست ها آمده است که این گونه تخریب ها باید جرم تلقی شوند.
رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: همانطور که مشخص است بر اساس قانون مدنی فعل یا ترک فعلی که قانونگذار آنرا مشخص کرده باشد جرم محسوب می شود بنابراین زمانی که تخریب محیط زیست ممنوع است اگر خلاف آن صورت گیرد باید جرم انگاشته شود.
مجابی افزود: جرم دارای دو اثر است یکی به لحاظ فعل یا ترک فعلی که قانونگذار ممنوع کرده که به آن جریمه تعلق می گیرد در حوزه های مختلف می تواند مجازات نیز به همراه داشته باشد، دوم اینکه باید خسارت صورت گرفته جبران شود.
وی ادامه داد: بنابراین در سیاست های کلان ابلاغی هم جرم انگاری برای برخورد مجازات گونه مخربان محیط زیست که کار تخریب آنها غیر قایل جبران است در نظر گرفته شده و هم باید خسارت پرداخت شود. 
مجابی گفت: مقام معظم رهبری 17 اسفند 93 نیز فرموده بودند که تخریب محیط زیست جرم است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی، 26 آبان ماه در نامه ای به روسای قوا، سیاست های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام مند منابع حیاتی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی از جمله محورهای ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل