نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

30 درصد مبتلایان به ایدز در ایران شناخته شده اند

دکتر علی اکبر حق دوست در گفت و گو با سیناپرس افزود: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، در کشور ما از هر چهار فردی که به ایدز مبتلاست، بین دو تا سه نفر آنها، بیماری شان به صورت ناشناخته باقی مانده است.

رئیس سابق مرکز آموزش نظام مراقبت ایدز تاکید کرد: بسیاری از این بیماران ناشناخته، گاهی تا 10 سال هم هیچ علامتی مبنی بر ابتلا به ایدز ندارند، در حالی که خیلی از آنها می توانند بیماری را به دیگران انتقال دهند.

به گفته حق دوست، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، این فرهنگ جا افتاده است که افراد در معرض رفتارهای پرخطر به طور خودآگاهانه و خودجوش به سمت آزمایش ایدز گرایش دارند، اما در کشور ما نه این فرهنگ جا افتاده است و نه برای بسیاری از افراد در معرض خطر مثل معتادان تزریقی، دسترسی به آزمایش ایدز امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه اپیدمی ایدز به سمت گروه زنان در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: در شروع اپیدمی ایدز، در همه جای دنیا این مردان بودند که اکثریت مبتلایان را تشکیل می دادند، اما به تدریج این موج به سمت زنان پیش رفته است و حتی در بعضی کشورها، هم اکنون تعداد زنان مبتلا به ایدز بیشتر از مردان مبتلاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: کشور ما هم از این روند جهانی تبعیت می کند، به گونه ای که تعداد زنان مبتلا به ایدز در ایران، در حال افزایش است. این در حالی است که باید از این روند خطرناک جلوگیری کنیم، زیرا تبعات ایدز در زنان به دلیل امکان انتقال بیماری به جنین، بسیار بیشتر از تبعات ایدز در مردان است.

وی با اشاره به اینکه موج جدید این بیماری، هم اکنون کشور ما را نیز تهدید می کند، خاطرنشان کرد: موج جدید بیماری ایدز، شامل انتقال ترکیبی بیماری از طریق رابطه جنسی و اعتیاد تزریقی، کشور ما را تهدید می کند که برای مقابله با این شرایط، باید آمادگی خود را در برای مقابله با این بیماری بالاتر ببریم.

حق دوست یادآور شد: درست است که زیرساخت های ما برای مقابله با ایدز کافی است، اما همچنان بسیاری از مسئولان و کارشناسان، این بیماری را جدی نگرفته اند. در حالی که جدی گرفتن پیامدهای این بیماری، روند شناسایی و درمان مبتلایان به ایدز را هموارتر خواهد کرد.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل