بی اطلاعی 70 هزار ایرانی از ابتلا به ایدز

 روز جهانی ایدز از سال 1988 به منظور افزایش بودجه ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض ها به اول دسامبر ( 10 آذر ) هر سال اطلاق می شود.هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود کهHIV از بین نرفته است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری درباره بیماری HIV افزود:این بیماری توسط ویروس ایجاد می شود و اولین موارد از این بیماری در سال 1980 از آمریکا گزارش شده و بعد از آن یک همه گیری جهانی ایجاد شد که تا به حال باعث مرگ بیش از 30 میلیون نفردردنیا شده است.
وی درباره بیماری HIV در کشور اظهار کرد: اولین مورد از این بیماری در افرادی که خون آلوده گرفته بودند دیده شد و سپس موارد بیماری در معتادین تزریقی و افراد پر خطر جنسی دیده شد.
طبرسی افزود: در حال حاضر حدود 30 هزار نفر در ایران مبتلا به HIV ثبت شده هستند اما با توجه بررسی های صورت گرفته حدود 100 هزار نفر در ایران مبتلا هستند که متاسفانه حدود 70 هزار نفر از آنها از وضعیت بیماری خودشان خبر ندارند.
عضو کمیته کشوری HIV درباره سه راه عمده انتقال این بیماری گفت: در حال حاضر اعتیاد تزریقی، تماس جنسی و انتقال از مادر به نوزاد از راه های عمده انتقال این بیماری است .
وی ادامه داد: در ایران تا قبل سال 1392 عمده موارد انتقال از طریق اعتیاد تزریقی بود اما متاسفانه از سال 92 به بعد عمده بیماران جدید از طریق روابط جنسی محافظت نشده مبتلا شده اند.
رئیس بخش عفونی مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری گروه های پر خطر را افراد با سابقه اعتیاد تزریقی، افراد دارای روابط جنسی پر خطر محافظت نشده ، همسران معتادان تزریقی و نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به HIV عنوان کرد.
این متخصص بیماریهای عفونی، گفت: این افراد می توانند با یک تست آزمایشگاهی ساده که در تمامی آزمایشگاه ها قابل انجام است وضعیت خود را بررسی کرده و در صورت نیاز به مراکز بیماریهای رفتاری در سطح کشور مراجعه کنند.
به گفته وی کلیه اقدامات درمانی در این مراکز رایگان است .
طبرسی در مورد علائم ابتدایی این بیماری گفت: بیمارانHIV مثبت در سالهای ابتدای بیماری فاقد علائم بالینی مشخصی است اما با پیشترفت بیماری و تخریب سیستم ایمنی وارد فاز ایدز شده که با عفونت های فرصت طلب متعدد و مرگ ومیر همراه است.
این متخصص بیماریهای عفونی افزود:استفاده از دوره های آنتی رتروویرال ضمن جلوگیری از تخریب سیستم ایمنی باعث بهبودی وضعیت ایمنی، منفی شدن ویروس در خون بیمار و افزایش طول عمر می شود.
وی گفت :انجام منظم روشهای درمانی باعث کاهش بار ویروس در خون و منفی شدن آن می شود که این کار از انتقال بیماری جلوگیری می کند.
عضو کمیته کشوری HIV اضافه کرد: در حال حاضر شعار سازمان جهانی مبنی بر 90 درصد افراد مبتلا به HIV باید شناسایی شود، 90درصدHIV مثبت باید تحت درمان قرا گیرند، 90درصد افراد تحت درمان باید بار ویروس منفی داشته باشند است و اجرای این روش در رسیدن به این سطح ایده آل باعث از بین رفتن ویروس HIV تا سال 2030 خواهد شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: بیماری HIV / ایدز قابلیت درمانی دارد لذا افرادی که دارای ریسک فاکتور برای ابتلا به این بیماری هستند حتماً به مراکز درمانی مراجعه و ضمن انجام تست از وضعیت بیماری خود مطلع شوند چرا که درمان زودتر باعث درصد بالایی از بهبود خواهد شد.
طبرسی با بیان این که بیمارستان مسیح دانشوری با بستری سالانه بیش از 400 بیمار HIV مثبت، نقش مهمی در درمان HIVدر سطح کشور دارد از راه اندازی 'مرکز بیماریهای رفتاری' خبرداد .
وی گفت: به زودی با همکاری گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرکز بیماریهای رفتاری در بیمارستان مسیح دانشوری راه اندازی خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا