جذب لکه های نفتی شناور در آب با نوآوری نانویی

 ۵ سال از حادثه تلخ نشت نفت در خلیج مکزیک می گذرد، اتفاقی که از آن به عنوان یکی از تلخ ترین رویدادهای زیست محیطی تاریخ معاصر یاد می شود. طی این حادثه میلیونها گالن نفت خام به خلیج مکزیک ریخته شد. از آن زمان همواره این سؤال مطرح بوده که اصولا بهترین راه برای جمع آوری نفت خام نشت کرده به آبهای جهان (درصورت بروز حادثه ای مشابه در آینده) چیست؟

اکنون محققان استرالیایی پاسخ این پرسش را داده اند. آنها با تولید این ماده جدید امیدوارند که در صورت بروز حادثه ای مشابه نشت نفت در خلیج مکزیک، به راحتی بخش زیادی از آن را جمع آوری کنند.

مدتهاست دانشمندان در سراسر جهان کار بر روی موادی با قابلیت جذب و جمع آوری لکه های نفتی مربوط به حوادثی از این دست را آغاز کرده اند. انواع گوی های پلیمری جاذب مواد نفتی از جمله این تلاشها به شمار می آید.

محققان دانشگاه Deakin استرالیا پودر نیتراد بورون یا همان گافیت سفید را برای این منظور به کار گرفته اند. البته برای اینکه بتوان آن را در آب و با هدف نفوذ به لکه های نفتی به کار گرفت، آن را در قالب نانوورقه های مخصوصی به همراه نوعی اسفنج مورد استفاده قرار می دهند.بررسی های آزمایشگاهی که بر روی این ماده انجام شده همراه با نتایج امیدوارکننده ای بوده است.

به گزارش مهر، کارشناسان به این دست از فناوری ها به عنوان تلاش بشر برای ارایه مرهمی بر دردهای زیست محیطی نگاه می کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا