نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کودکان قربانیان اصلی تغییرات آب و هوایی

در گزارش های یونیسف که پیش از بیست و یکمین کنفرانس تغییر آب و هوای سازمان ملل متحد منتشر شده ، آمده است که بیش از پانصد میلیون کودک در جهان در معرض خطر جاری شدن سیل شدید قرار دارند و نزدیک به 160 میلیون نفر در مناطق متاثر از دوره شدید از خشکسالی زندگی می کنند که در واقع عواقب ناشی از تغییرات آب و هوایی محسوب می شوند.

در حال حاضر تعداد زیادی از کودکان سراسر دنیا در معرض خطر  قرار دارند . کودکان امروز حداقل مسئولیت را در تغییرات آب و هوایی این دوره دارند در حالی که آن ها و فرزندان آنها در آینده ، کسانی هستند که با عواقب این تغییرات زندگی خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، در حدود 300 میلیون نفر در کشورهایی زندگی می کنند که نیمی از جمعیت آنها در فقر و تنگدستی به سر می برند. بسیاری از مناطق قاره آسیا در معرض خطر جاری شدن سیل قرار داشته در حالی که در قاره آفریقا مناطق بسیاری وجود دارد که در معرض خطر خشکسالی هستند .

دکتر آنتونی لیک (Anthony Lake) مدیر اجرایی یونیسف در این رابطه می گوید: « در حال حاضر تعداد زیاد کودکان در معرض خطر قرار دارند . کودکان امروز حداقل مسئولیت را در تغییرات آب و هوایی این دوره دارند در حالی که آنها و فرزندان آنها در آینده ، کسانی هستند که با عواقب این تغییرات زندگی خواهند کرد.»

در گزارش یونیسف  همچنین آمده است که در کنفرانس آینده ، رهبران جهان به دنبال رسیدن به توافق برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و عوامل خطرساز ناشی از افزایش دما هستند. علاوه بر آن یونیسف اعلام کرد که تغییرات آب و هوایی منجر به خشکسالی ، سیل ، موج گرمای بیشتر و دیگر شرایط آب و هوایی شدید خواهد شد که می تواند مرگ و ویرانی را به همراه داشته باشد و این تغییرات به ویژه در میان کودکان به صورت افزایش خطرهای سوء تغذیه ، مالاریا و اسهال نمایان می شود.  

دکتر لیک در رابطه با اثر مخرب تغییرات آب و هوایی بر کودکان می گوید: « این مساله می تواند یک چرخه معیوب را ایجاد کند چرا که یک کودک بیشتر تحت تاثیر سیل ، خشکسالی  و یا طوفان شدید از آب و بهداشت کافی محروم خواهد شد و احتمال کمی وجود دارد که چنین وضعیت هایی به سرعت بهبود پیدا کند. »

او در انتهای توضیحات خود به عنوان نتیجه گیری می افزاید: « ما می دانیم چه چیزی برای جلوگیری از ویرانی تغییرات آب و هوایی می تواند اثر گذار باشد. چیزی که به دلیل اقدام نکردن ، نا معقول خواهد بود. »

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل