نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مقایسه نمونه های محلی فلفل

فلفل (Capsicum annuum L.) گیاهی خودگشن از خانواده Solanaceae است و ایران از جمله مناطق دارای تنوع از نظر این محصول محسوب می شود. در پژوهشی كه طی سال های 91-1389 در مزرعه تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر كرج انجام شد، شش توده محلی فلفل ایران از استان های سمنان، همدان و گیلان در سه سال متوالی در یك برنامه به نژادی گزینش و لاین های خالص تهیه شد.

از نظر عملكرد نیز برتری لاین های انتخاب شده نسبت به شاهدهای آزمایش كاملاً مشهود بود، به طوری كه فلفل های قطور 40-10 درصد و فلفل های باریك 31-16 درصد نسبت به شاهدهای مربوطه عملكرد بالاتری داشتند

در سال اول، گزینش تك بوته از هر توده براساس ویژگی های كمی و كیفی انجام شد. در سال دوم، بذرهای تك بوته های گزینش شده همراه با توده های مادری روی خطوطی متشكل از ده بوته در مجاورت یك دیگر كاشته شدند و در سی لاین برترگزینش و از آنها بذر گیری شد. در سال سوم، بذرهای لاین های گزینش شده همراه با سه شاهد شامل توده مادری گیلان، توده مـادری روستای قلعه بالای شاهرود و یك رقم هیبرید خارجی با نام سینگر (Singer) در قالب طرح بلوك های كامل تصادفی در سه تكرار كاشته و در نهایت هفده لاین برتر گزینش شدند.

این لاین ها از نظـر ویژگی های مورد نظر یك نواخت و دارای صفات كیفی مناسبی بودند. از نظر عملكرد نیز برتری لاین های انتخاب شده نسبت به شاهدهای آزمایش كاملاً مشهود بود، به طوری كه فلفل های قطور 40-10 درصد و فلفل های باریك 31-16 درصد نسبت به شاهدهای مربوطه عملكرد بالاتری داشتند.

منبع: ساسان كشاورز، محمود باقری، علی اكبر قنبری، سیدحسن موسوی، 1394، مقایسه لاین های خالص گزینش شده از توده های محلی فلفل (Capsicum annuum L). فصلنامه به نژادی نهال و بذر ، سال سی و یكم، شماره 3

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل