نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

الگوریتمی برای تخمین ماهواره‌ ای دمای زمین

دمای سطح زمین و ضریب گسیل سطح دو شاخص مهم در مطالعات مربوط به سطح زمین هستند. این شاخص ها، از شاخص های مهم در زمینه های تخمین بودجه انرژی، ارزیابی پوشش های زمینی و مطالعه انتقال گرمایی هستند. در راستای همین هدف نیز پژوهشی انجام شده است که هدف از این تحقیق ارائه الگوریتمی جهت تخمین ضریب گسیل سطح و دمای سطح زمین از تصاویر ماهواره لندست-8 است.

جهت ارزیابی روش پیشنهادی از سه مجموعه داده مستقل شبیه سازی شده، زمینی و ماهواره ای استفاده شد. نتایج ارزیابی با استفاده از این سه مجموعه به ترتیب خطای RMSE برابر با 21/ 1، 91/ 1 و 03/ 1 درجه را نشان دادند

الگوریتم پیشنهادی جهت تعیین دمای سطح زمین، روش پنجره مجزا بر پایه باند های 10 و 11 سنسور حرارتی ماهواره لندست-8 است و همچنین جهت تعیین ضریب گسیل روشی بر مبنای استفاده از شاخص NDVI ارائه شده است. این تحقیق از دو مرحله اصلی تشكیل شده است:

در مرحله اول با استفاده از داده های شبیه سازی شده كه بر اساس كتابخانه طیفی استر طراحی شدند، رگرسیون خطی بین ضریب گسیل سطح برای باند های 10 و 11 ماهواره لندست-8 با شاخص NDVI ایجاد شد.

در مرحله دوم با استفاده از داده های شبیه سازی شده كه با استفاده از MODTRAN طراحی شدند، الگوریتمی پنجره مجزا برای محاسبه دمای سطح از داده های ماهواره لندست-8 طراحی و ارائه شد.

در پایان جهت ارزیابی روش پیشنهادی از سه مجموعه داده مستقل شبیه سازی شده، زمینی و ماهواره ای استفاده شد. نتایج ارزیابی با استفاده از این سه مجموعه به ترتیب خطای RMSE برابر با 21/ 1، 91/ 1 و 03/ 1 درجه را نشان دادند؛ بنابراین روش پیشنهادی، روشی مناسب و قابل قبول جهت تعیین دمای سطح زمین از تصاویر ماهواره ای لندست-8 است.

منبع: یاسر جویباری مقدم، مهدی آخوندزاده، محمد رضا سراجیان، 1394، ارائه یك الگوریتم پنجره مجزا نوین به منظور تخمین دمای سطح زمین از داده های ماهواره لندست-8. فصلنامه علوم و فنون نقشه برداری، سال پنجم، شماره 1 (پیاپی 17).

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل