آمادگی ایران ومجارستان برای همکاری در پروژه های مرز دانش و شرکت های دانش بنیان

 دردیدار زولتان بالوگ وزیر توسعه ظرفیت های مجارستان با سورنا ستاری معاون علمی وفناوری رییس جمهوری درمجموعه فرهنگی سعدآباد، طرفین بر گسترش همکاری های دو کشور پس از وقفه چند ساله و افزایش سهم همکاری های علمی و فناوری از تعاملات دو کشور تاکید کردند.
دراین دیدار ستاری با اشاره به اینکه علی رغم سهم بالای کشور ایران دردارا بودن منابع طبیعی، تمرکز برتوسعه سرمایه انسانی در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: تقویت شرکت های فناور نوپا، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در راستای این سیاست، در دستور کار دولت قرار دارد.
وی با تاکید به ظرفیت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قوانین بالادستی مرتبط با حوزه علم و فناوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی ایجاد زیرساخت های لازم برای همکاری بخش خصوصی دو کشوردرحوزه فناوری های جدید را دارد و ایجاد صندوق مالی مشترک برای حمایت مالی از پروژه های تعریف شده بخش خصوصی دو کشور در این راستا مدنظر است.
وزیر توسعه ظرفیت های مجارستان نیز ضمن تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت: زمینه های همکاری بین دو کشور بسیار زیاد است و مجارستان این آمادگی را دارد تا در حوزه هایی مانند کشاورزی، تولید غذای سالم و مبارزه با تقلب های غذایی تجارب خود را در اختیار ایران قرار دهد.
بالوگ، همچنین به آمادگی مجارستان برای تبادل متخصص و دانشجو اشاره کرد و ضمن ابراز امیدواری بر تشکیل صندوق مالی مشترک گفت: امیدوارم تشکیل این صندوق بتواند این فرآیند را تسریع کند.

*** ایجاد صندوق حمایتی مشترک بین ایران و مجارستان 
همچنین در مذاکره معاون علمی وفناوری رئیس جمهور با پالینکاش رییس اداره ملی نوآوری تحقیق و توسعه مجارستان درمحل ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، با توجه به علاقمندی دو کشور برای همکاری های علمی وفناوری در زمینه های مختلف، مقررشد کارگروه مشترک علم وفناوری بین دوکشور تشکیل شودو با توجه به ظرفیت ها و نیازهای فناورانه دو کشور، چند طرح به کارگروه پیشنهاد وتصویب شود.
در ادامه این مذاکرات، پیشنهاد تشکیل صندوق مالی مشترک برای تامین بودجه طرح های علمی وفناوری میان دوکشور نیز مصوب کارگروه، مطرح و به تصویب رسید.
دراین دیدارستاری ضمن معرفی ظرفیت های کشور در حوزه فناوری و نقش سرمایه های انسانی و شرکت های دانش بنیان، آمادگی همکاری مشترک با ظرفیت های مجارستان را اعلام کرد.
طرف مجاری نیز با اشاره به پروژه های ملی مجارستان در حوزه سلامت، علوم مواد، انرژی و غذا و کشاورزی بررسی وضعیت همکاری های دو جانبه و تدوین پروژه های همکاری مشترک را مورد تاکید قرار داد.
رییس اداره ملی نوآوری تحقیق و توسعه مجارستان امروز نیز از پارک فناوری پردیس معاونت علمی بازدید کرد، که در این بازدید ضمن آشنایی با ظرفیت های این پارک مقررشد که شرکتهای مجارستانی فعال در حوزه فناوری های جدید با شرکتهای متناظر ایرانی خود همکاری کنند. 
به گزارش ایرنا ازمعاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری،مشارکت شرکتهای مجار در نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری (اینوتکس 2016)، برگزاری مشترک نشست های تبادل فناوری و حضور شرکتهای مجار در پارک فناوری پردیس معاونت علمی از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا