نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی عناصر غذایی خاك و گیاهان مرتعی

به تازگی مطالعه ای در راستای رسیدگی به منابع طبیعی بومی ایران و با هدف تعیین غلظت برخی عناصر غذایی در خاك و گیاهان در سه طبقه ارتفاعی (1500، 2200 و 3000 متری) و دو مرحله زیست گرد گل دهی و شروع بذر دهی در مراتع شمال سبلان انجام شده است.

در هر سه رویشگاه ارتفاعی غلظت عناصر پرنیاز در مرحله شروع بذردهی بالاتر از مرحله گلدهی بود. در مقابل، عناصر كم نیاز در هر سه منطقه ارتفاعی در مرحله گلدهی غلظت های بالاتری نسبت به شروع بذردهی داشتند

در فرایند این پژوهش، نمونه های خاك از عمق 20 سانتی متری و نمونه های گیاه از سطح پلات های 1×1 متری به تعداد 10 پلات جمع آوری شد. پس از آماده سازی نمونه ها، غلظت عناصر معدنی كلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، آهن، مس، روی و منگنز با استفاده از دستگاه های اسپكتروفتومتر جذب اتمی و فلیم فتومتر تعیین شد.

داده ها با نرم افزار SAS9.1 و رویه مدل عمومی خطی در قالب طرح كاملاً تصادفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد ارتفاع بر غلظت كلسیم، آهن، مس، روی و منگنز خاك و فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، مس و منگنز گیاهان در طبقات ارتفاعی اثر معنی داری دارد.

فصل رویشی بر كلیه عناصر به جز كلسیم در گیاهان اثر معنی داری داشت. هم چنین نتایج نشان داد در هر سه رویشگاه ارتفاعی غلظت عناصر پرنیاز در مرحله شروع بذردهی بالاتر از مرحله گلدهی بود. در مقابل، عناصر كم نیاز در هر سه منطقه ارتفاعی در مرحله گلدهی غلظت های بالاتری نسبت به شروع بذردهی داشتند. اثر متقابل ارتفاع و مرحله رشد نیز به جز كلسیم در ارتباط با سایر عناصر معنی دار بود.

منبع: رقیه ولی زاده یونجالی، فرزاد میرزائی آقجه قشلاق، اردوان قربانی، 1394، مقایسه عناصر غذایی خاك و گیاهان مرتعی بر اساس طبقات ارتفاعی و مراحل زیست گرد در دامنه های شمالی سبلان. فصلنامه علوم و فنون كشاورزی و منابع طبیعی، علوم آب و خاك، سال نوزدهم، شماره 3 (پیاپی 73).

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل