ساخت روبات راهنمای مسافران فرودگاهی

محققان به تازگی موفق به طراحی روباتی شده اند که می تواند در فرودگاه ها به مسافران در پیدا کردن مسیرهای موردنظر کمک کند. این روبات که اسپنسر نام گرفته است هم اکنون در فرودگاه شیفول آمستردام، به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماشین می تواند مسافرانی که قادر به موقعیت یابی نیستند را به سمت مراکز حمل و نقل هدایت کند. پشتیبان این پروژه خطوط هوایی KLM بوده است زیرا بنابر گزارش ها، بسیاری از مسافران این خطوط هوایی مسیرخود را در فرودگاه اصلی آن گم کرده و پرواز خود را از دست می دادند. اسپنسر در اینجا می تواند به این دسته از مسافران کمک کرده و با نقشه های دقیق طراحی شده خود، آنها را تا مسیرهای مورد نظرشان همراهی کند.

این روبات که اسپنسر نام گرفته است هم اکنون در فرودگاه شیفول آمستردام، به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند مسافرانی که قادر به موقعیت یابی نیستند را به سمت مراکز حمل و نقل هدایت کند.

آچیم لیلینتال به عنوان راهبر این پروژه در این باره بیان کرد:«موقعیت یابی در فرودگاه کار دشواری است.بسیاری از شرایط و موقعیت های فرودگاه موقتی هستند و به راحتی تغییر پیدا می کنند. برای مثال یک چرخ مخصوص حمل بار پارک شده در یک نقطه یا افراد واقع در فرودگاه همگی به صورت موقت در آن مکان حضور دارند. پیدا کردن مسیر در کنار اشیایی که دائما درحال تغییر هستند بسیار سخت است. برای مثال ما نمی دانیم که چه مدت چرخ محل بار یاد شده در مکان خود باقی خواهد ماند. همه این ها باعث می شود که یک روبات نتواند به راحتی موقعیت مکانی خود را پیدا کند. ما هم اکنون در حال طراحی نقشه ای هستیم که روبات با استفاده از آن بتواند در این مکان ها به موقعیت یابی بپردازد.»

این تیم همچنین اسپنسر را به نحوی طراحی کرده است که بتواند رفتارهای انسان و تا حدی آداب و رسوم اجتماعی را درک کند. برای مثال این روبات از میان یک گروه انسانی حرکت نمی کند بلکه مسیر خود را عوض کرده و از کنار آنها رد می شود. علاوه بر این روبات یاد شده به نحوی طراحی شده است که می تواند تعداد افراد گروهی که راهبری می کند را چک کرده تا مطمئن شود که کسی جا نمانده است. لیلینتال در این باره بیان کرد: «این تکنولوژی می تواند در تمامی روبات هایی که برای تعامل با انسان طراحی شده اند به کار رود.برای مثال از این فناوری می توان در کامیون های بدون راننده نیز بهره برد.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا