وقتی طلا سبک تر از هوا می شود

به تازگی محققان مرکز ETH واقع در شهر زوریخ در پی تحقیقات خود موفق شدند تا با استفاده از طلای عیار 20 فوم سبک وزن منحصر به فردی را طراحی کنند. این سازه از لحاظ تکنیکی یک هواژل به حساب می آید. با این حال این ساختار متخلخل رسانای الکتریسیته نیست زیرا اتم های طلا در درون یک ساختار در فشار اتمسفر به یکدیگر اتصال مستقیم ندارند. رافائل مزنگا به عنوان پروفسور مرکز ETH در این باره بیان کرد: «این هواژل هزاران برابر سبک تر از آلیاژهای معمولی طلا است. وزن این سازه در واقع به سبکی هوا است.»

محققان برای ساخت این فوم پروتئین های شیر را تا زمانی که الیاف آن در مقیاس نانومتری شکسته شوند، حرارت می دهند. سپس این مواد با محلول gold salt مخلوط می شوند و در اینجا هر دو ماده به توده ای از الیاف ژل مانند تبدیل می شوند. بعد از آن ماده یاد شده در حمام کربن دی اکسید با ظرافتی خاص خشک می شود. به این ترتیب نتیجه این فرایند تولید ماده ای است که در نظر اول مانند طلای طبیعی به چشم می آید ولی در واقع در دمای اتاق بسیار نرم و انعطاف پذیر است.

حتی می توان رنگ این ماده را نیز به راحتی با تغییر اندازه ذرات طلا دستکاری کرد. گوستاو نیستروم به عنوان راهبر این تحقیق در این باره بیان کرد: «خواص نوری طلا به نحو قابل توجهی به اندازه و شکل ذرات طلا بستگی دارد؛ بنابراین می توانیم رنگ این ماده را نیز تغییر دهیم. زمانی که ما شرایط واکنش را (به منظور کریستالیزه کردن طلا در اندازه میکروذرات) تغییر می دهیم، طلا به رنگ قرمز تیره در می آید.» این تیم بر این باور است که این ماده می تواند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد. بازه کاربری این ماده به حدی وسیع است که می توان از آن برای ساخت جواهرات و ساعت های مچی استفاده کرد. همچنین این ماده در علم شیمی و نور شناسی نیز می تواند کاربری های بسیار زیادی داشته باشد.