این اولین بار است که یک باتری با استفاده از یونهای سدیم در فرمت استاندارد صنعتی "18650" تولید میشود که در باتریهای لپتاپ، چراغقوههای الایدی و خودرو برقی تسلا مدل اس استفاده شده است.
ژان ماری تاراسکون، شیمیدان مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه اظهار کرد: این باتری سدیم-یون که به تازگی رونمایی شده، به طور مستقیم از فناوری لیتیوم-یون الهام گرفته است.
به عبارت دیگر، یونهای سدیم مانند یونهای لیتیوم در باتریهای لیتیوم- یون، در زمان شارژ از طریق مایع از یک الکترود به الکترود دیگر منتقل میشود و از این چرخشها بدون تغییر مواد باتری استفاده میکند. این محققان راز این مواد خاص را تاکنون بازگو نکردند اما عملکرد نمونه اولیه باتری امیدوار کننده است.
لیوک سیمونین محقق آزمایشگاه نوآوری برای فناوریهای انرژی نو (LITEN) اظهار کرد: چگالی انرژی این باتری با باتریهای لیتیوم- یون خاص مانند باتری لیتیوم -یون فسفات/آهن قابل مقایسه است.
لیتیوم سبکتر از سدیم است و انرژی بیشتری را تامین میکند اما همچنین یک عنصر نادر است، در حالی که سدیم فراوان و در دسترس است و بیش از 2.6 درصد از پوسته زمین را تشکیل میدهد.
به گزارش ایسنا، این گروه امیدوار است که بتواند باتری سدیم-یون ارزان قیمتی را که میتواند به طور گسترده در برنامه های کاربردی استفاده شود، بزودی به بازار ارائه کند.
No tags for this post.