توان علمی برای افراد ایجاد شغل می کند

 قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: دلواپسی دانشجویان دکترای بای کورس (PH.D.by Course) مبنی بر اینکه دانشجویان دکترای بای ریسرچ (Ph.D. by Research) جای آنها را خواهند گرفت، بی مورد است؛ چرا که در دنیای امروز دیگر کسی نمی تواند با مدرک علمی صاحب شغل شود بلکه توان علمی می تواند برای افراد شغل ایجاد کند.

این مساله سبب شده بود که دانشجویان دکترای بای کورس نسبت به این مساله اعتراض کنند و دلواپسی و نگرانی خود را این گونه مطرح کرده بودند که به این طریق دانشجویان PHD بای ریسرچ جای آنها را در حوزه اشتغال خواهند گرفت.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر شاهین آخوندزاده روز یکشنبه در نشستی خبری اظهار کرد: این دلواپسی مطرح شده بی معناست چرا که در دنیای امروز دیگر کسی نمی تواند با مدرک علمی صاحب شغل شود بلکه توان علمی است که می تواند برای افراد شغل ایجاد کند.
وی توضیح داد: بنا به تصمیم اخیر وزارت بهداشت کمیته ارزش یابی مدارک تحصیلی مدرک فارغ التحصیلان PHD بای ریسرچ را ارزیابی می کند. همچنین این افراد فقط می توانند در مراکز تحقیقاتی مشغول به کار شوند و فقط می توانند عضو هیات علمی پژوهشی دانشگاه ها شوند و نمی توانند به عضویت هیات علمی دانشگاه ها درآیند.
آخوندزاده افزود: همچنین فارغ التحصیلان PHD بای ریسرچ نمی توانند با مدرک دکترای خود در فعالیت های درمانی وارد شوند، بنابراین نگرانی های مطرح شده بی مورد است.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهارکرد: برگزاری دوره PHD research در دولت قبل با پذیرش 700 دانشجو آغاز شده بود و در دولت جدید نیز این کار با اصلاح اشکالات آن ادامه یافت.
آخوندزاده افزود: در دولت جدید شرایط پذیرش این دانشجویان سخت تر شده است به گونه ای که به جای 700 نفر سالانه 70 نفر در این دوره پذیرش می شوند.
وی افزود: همچنین از آنجایی که دوره PHD research یک دوره استاد محور است تنها اساتیدی می توانند برای این دوره دانشجو بگیرند که خود دارای Hindex حداقل 10 باشند همچنین این اساتید در یک جلسه مصاحبه این دانشجویان را انتخاب می کنند و این اساتید باید دارای گرنت مشخصی باشند.
وی ادامه داد: این معیارها نشان دهنده آن است که شرایط جذب دانشجو در دوره دکترای پژوهش محور نسبت به گذشته بسیار سخت تر شده است.
آخوندزاده اظهارکرد: به این ترتیب می توان گفت ورود به دوره دکترای پژوهش محور تنها برای افراد نخبه و پژوهشگری است که گرنت تحقیقاتی نیز داشته باشند اگر استاد و دانشجو در این دوره از افراد برجسته باشند خروجی بسیار خوبی نیز خواهند داشت که به شتاب علمی کشور کمک شایانی خواهد کرد.
آخوندزاده تصریح کرد: معنای مدرک PHD این نیست که فردی که دارای این مدرک است، حتما شغلی خواهد داشت بلکه باید برای شغل یابی رقابت کند؛ استادانی که دوره دکترای تخصصی پژوهش محور را برگزار می کنند افرادی را جذب می کنند که از نظر تئوری سواد بالایی داشته باشند و تعداد مقالات و تحقیقات علمی آنها با میزان استناد بالا در مراکز و نشریات معتبر دنیا منتشر شده باشد.
وی افزود: اینکه دانشجویان دوره دکترای آموزشی نگران شده اند که دانشجویان دوره دکترای تخصصی پژوهش محور جای آنها را بگیرند بی مورد است زیرا جای آماده ای نیست که گرفته شود و آنها برای به دست آوردن موقعیت شغلی باید رقابت کنند.
آخوندزاده ادامه داد: دارندگان مدرک دکترای تخصصی پژوهش محور قرار است عضو هیات علمی پژوهشی شوند و درحال حاضر دانشگاه های ما استخدام ندارند و آنها باید برای استخدام به مراکز تحقیقاتی مراجعه کنند و این مراکز نیز افرادی را جذب می کنند که سطح علمی بالا و تعداد مقالات بیشتری داشته باشند.
وی یادآور شد: درحال حاضر 56 هزار دانشجوی دکترا در کشور داریم که از این تعداد 6 هزار نفر مربوط به وزارت بهداشت هستند و 700 نفر از این 6 هزار نفر در دوره دکترای تخصصی پژوهش محور مشغول به تحصیل هستند.
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مورد آیین نامه جدید معاونت آموزشی در خصوص نحوه اعطای مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان دوره دکترای تخصصی پژوهش محور خاطرنشان کرد: فارغ التحصیلان این دوره پایان نامه و سه مقاله منتشر شده خود را به کمیته ارزش یابی مدارک تحصیلی این معاونت ارسال می کنند تا این کمیته پس از بررسی در صورت تایید، مدرک تحصیلی دکترا را به آنها ارایه دهد.
آخوندزاده به اقدام دیگر وزارت بهداشت در حمایت از پژوهشگران جوان کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته این وزارتخانه به 270 استادیار جوان زیر 40 سال که پنج سال از شروع استخدام آنها گذشته بود و یک مقاله با اینفکتور (IF) دو به بالا داشتند، گرنت 10 میلیون تومانی داد.
وی افزود: در سال جاری میزان گرنت به 15 میلیون تومان افزایش یافته و در مقابل شرایط نیز سخت تر شده و مقاله متقاضیان باید اینفکتور سه به بالا داشته باشد.
آخوندزاده با بیان اینکه شرایط ورود به دوره های دکترا و استفاده از تسهیلات مربوط به آن نسبت به گذشته سخت تر شده است، اظهار کرد: دنیای امروز دنیای افراد نخبه و برجسته است و اگر نخبه نباشند نمی توانند کار خود را پیش ببرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا