نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

این پروتئین شما را چاق می کند

نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران دانشگاه کمبریج می تواند به توضیح این مساله بپردازد که چرا برخی از افراد به سختی می توانند وزن خود را کم کنند. این تحقیقات نشان می دهند که وجود نوعی پروتئین در برخی از افراد مانع از چربی سوزی شده و از کاهش وزن جلوگیری می کند.

در واقع چربی های ذخیره شده افراد چاق به طور فعال در برابر تلاش برای سوخت و ساز در سطح مولکولی مقاومت می کنند و باعث می شود تا به سختی وزن خود را کاهش دهند .

به نظر می رسد که یافته های این پژوهش ها در درمان بیماری چاقی و دیگر بیماری های متابولیک مفید واقع شود .

در حقیقت کار بسیاری از سلول های چربی در بدن ذخیره انرژی است تا هر زمانی که بدن به آن نیاز داشته باشد آن را به کار ببرند اما برخی از انواع سلول های چربی مشهور به سلول های چربی قهوه ای به عنوان عملکرد درجه اول یک فرایند گرمازایی شناخته می شوند که گرما را در بدن انسان ایجاد کرده و آن را حفظ می کنند.

محققان موسسه انجمن پژوهشی علوم متابولیک ولکام تراست- پزشکی (Wellcome Trust-Medical Research Council Institute of Metabolic Sciences) دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) انگلستان و دانشگاه توهو (Toho University) ژاپن دریافتند ، یک پروتئین در بدن وجود دارد که به نام  پروتئین sLR11 شناخته شده و فرآیند سوخت و ساز بدن و کاهش وزن را سرکوب می کند .

قابل توجه است ، پژوهشگران در تحقیقات خود به بررسی این مساله پرداختند که چرا موش هایی که فاقد ژن تولید این پروتئین هستند نسبت به افزایش وزن مقاوم تر هستند . چرا در همه موش ها و همچنین انسان ها ، زمانی که یک رژیم کم کالری به پر کالری تغییر کند ، میزان متابولیک یا سوخت و ساز بدن آنها کمی افزایش پیدا می کند اما موش های فاقد این ژن ، با افزایش سوخت و ساز واکنش نشان می دهند به این معنا که قادر هستند تا کالری بیشتر را سریع تر بسوزانند .

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی معتقد هستند که  پروتئین sLR11 به سلول های چربی کمک می کند تا در برابر سوختن بیش از حد چربی ها در طول سایر سیگنال های سوخت و ساز بدن تحت رژیم های بزرگ و یا افت کم درجه حرارت ، مقاومت کنند. این به نوبه خود باعث می شود تا بافت چربی در ذخیره سازی انرژی در طول مدت زمان طولانی ، اثر بیشتری داشته باشد.

آندره ویتل (Andrew Whittle) از دیگر پژوهشگران این تیم در رابطه با این کشف می گوید: « به نظر می رسد که کشف ما باعث توضیح این مساله شود که چرا برخی از افراد چاق و یا دارای اضافه وزن به سختی وزن خود را کم می کنند. در واقع چربی های ذخیره شده افراد چاق به طور فعال در برابر تلاش برای سوخت و ساز در سطح مولکولی مقاومت می کنند و باعث می شود تا به سختی وزن خود را کاهش دهند. »

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ارتباطات طبیعت (journal Nature Communication) به چاپ رسیده و در وب سایت این مجله قابل دسترس است . جهت بررسی و مشاهده متن کامل این پژوهش در مجله مذکور ؛ اینجا را  کلیک کنید . 

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل