خطر قحطی در کمین پرندگان مهاجر

مقامات چینی هشدار داده اند ، پرندگان مهاجری که  در زمستان به دریاچه دونگتیگ (Dongting) ، دومین دریاچه بزرگ آب شیرین چین ، مهاجرت می کنند ، به دلیل افزایش سطح آب در اثر ایجاد بدترین سیلاب زمستانی در دهه اخیر ، برای پیدا کردن غذا در تلاش و تقلا هستند و دچار مشکل شده اند .

اگر افزایش سطح آب دریاچه همچنان ادامه پیدا کند ، بسیاری از زمین های مرطوب و تالاب های اطراف دریاچه که منبع اصلی غذای پرندگان محسوب می شود ، به زیر آب می روند .

سطح آب این دریاچه در هفته گذشته به بیش از 26 متر ارتفاع رسیده که نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته چهار متر افزایش داشته است .

ژائو قیهونگ (Zhao Qihong) مدیر اداره ذخیره طبیعت دریاچه دونگتیگ شرقی (Eastern Dongting Lake Nature Reserve Administration) در رابطه با افزایش آب دریاچه دونگتیگ می گوید: « اگر افزایش سطح آب دریاچه همچنان ادامه پیدا کند ، بسیاری از زمین های مرطوب و تالاب های اطراف دریاچه که منبع اصلی غذای پرندگان محسوب می شود ، به زیر آب می روند. »

خو یانگخین (Xu Yongxin) یکی از مقامات وزارت جنگلداری مرکزی استان هونان (Hunan) چین در رابطه با مهاجران این دریاچه می گوید : « پرندگان مهاجری که به دریاچه دونگتیگ مهاجرت می کنند از اواسط ماه اکتبر (اواخر مهر ماه) شروع به وارد شدن به این دریاچه می کنند . »

گسترش بیش از حد دشت یانگ تسه (Yangtze Plain) و دریاچه دونگتیگ باعث شده تا زیستگاه ایده آلی برای مهاجرت پرندگان در زمستان باشد. هر ساله در این فصل بیش از صد هزار پرنده به این دریاچه مهاجرت می کنند.

ژائو معتقد است که دسته های پرندگان در حال پرواز به سوی دریاچه دونگتیگ هستند . مدیریت اندوخته طبیعی این منطقه به طور فعالانه ای در تلاش برای ذخیره مواد غذایی است . اگر سیل همچنان ادامه داشته باشد و درجه حرارت به کم شدن خود ادامه دهد ، این پرندگان از این منطقه متفرق خواهند شد.

در خاتمه لازم به ذکر است که سیلاب های زمستانی کم سابقه ای از اوایل ماه نوامبر (اواسط آبان ماه) در استان هونان باعث آسیب رسانی به منطقه می شود که تحت تاثیر آن صدها نفر از هزاران نفر ساکن این مناطق در آن صدمه می بینند و خانه ها و زمین های کشاورزی بسیاری ویران می شوند.

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا