نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف فسیل های فاش کننده دلایل تغییرات جوی

گروهی از محققان در طی اکتشافات خود در جزیره اسوالبارد واقع در قطب شمال موفق به پیدا کردن بقایای فسیلی از یک جنگل گرم سیری در این ناحیه شده اند. این کشف می تواند به توضیح یکی از بزرگ ترین تغییرات آب و هوایی کره زمین در طول تاریخ منجر شود.

اور بر این است که در طول دوره دوونین کربن دی اکسید موجود در اتمسفر 15 برابر کاهش داشته است. تغییر در میزان درختان نیز به علت همین امر بوده است زیرا درختان برای ساخت بافت های خود از طریق فتوسنتز به جذب کربن دی اکسید می پردازند

قدمت این جنگل که از درختان لیکوپاد (lycopod) تشکیل شده بود به 380 میلیون سال پیش و به دوره زمین شناسی دوونین بازمی گردد. به این ترتیب جزیره اسوالبارد که امروزه بایر و یخ زده است در واقع در آن زمان بخشی از اراضی استوایی بوده است. این جنگل را می توان از قدیمی ترین جنگل های کشف شده تا به امروز دانست.

در پایان دوره دوونین دمای کره زمین به سرعت کاهش یافت. این امر را می توان نتیجه کاهش کربن دی اکسید اتمسفری دانست. این امر نیز خود می تواند به دلیل ظهور جنگل های گرسنه به CO2 باشد. در این دوره تعداد درختان دوونین به شدت کاهش یافت. شواهد محکمی از وجود جنگل های استوایی در پایان دوره دوونین نشان دهنده این است که درختان در تغییرات آب و هوایی تاثیر بسیار مهمی داشته اند.

کریس بری به عنوان راهبر این تحقیق، در این باره بیان کرد: «باور بر این است که در طول دوره دوونین کربن دی اکسید موجود در اتمسفر 15 برابر کاهش داشته است. تغییر در میزان درختان نیز به علت همین امر بوده است زیرا درختان برای ساخت بافت های خود از طریق فتوسنتز به جذب کربن دی اکسید می پردازند.»

بنا بر این تا آنجا که می دانیم درختان دوونین در آن دوره نقش بسیار مهمی در حیات زمینی داشته اند. باید به یاد داشته باشیم که قبل از ظهور انسان ها بر روی کره زمین، این درختان بوده اند که حیات زمینی را مدیریت کرده اند. به این ترتیب همه ما وجود خود را مدیون این درختان هستیم.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل